[Prev][Next][Index][Thread]

polish translation of "Accessing The Internet By E-Mail"

From: Ewa Poskrobko UG <poskrobe@ttpn.natp.gmeds.com>
      Krzysztof Buniewicz

Jak polaczyc sie z siecia Internet uzywajac poczty E-mail

W przyblizeniu polowa ze 150 krajow majacych dostep, do obejmujacej
prawie caly swiat, sieci Internet-u korzysta z niej wylacznie za
pomoca poczty E-mail. Zatem nie czuj sie osamotniony, jesli nie
posiadasz bezposredniego dostepu do niej.

Jezeli uwazasz, ze jest to duze ograniczenie, przeczytaj do konca.
Otoz mozesz dotrzec do prawie kazdego zrodla informacji w sieci
Internet za pomoca E-mail. Prawdopodobnie slyszales juz o sieciach
FTP, Gopher, Archie, Veronica, Finger, Usenet, Whois, Netfind,
WAIS, oraz World-Wide Web lecz myslales, ze znajduja sie one poza
zasiegiem Twoich mozliwosci, jako ze nie posiadasz bezposredniego
dostepu do Sieci (Internet).

Okazuje sie, ze jest zupelnie inaczej! Wykorzystujac najprostsze
komendy (polecenia) e-mail otrzymujesz dostep do Internet-u.
A nawet jesli masz bezposredni, pelny dostep do sieci,
to za pomoca e-mail mozesz oszczedzic swoj czas i pieniadze.
Jesli tylko mozesz wyslac list/informacje do Sieci, jestes
gotowy do wziecia udzialu w nowej przygodzie.

Zachecam Cie bardzo do przeczytania calego ponizszego dokumentu
a nastepnie do wyprobowania zawartych w nim sposobow polaczenia
sie z Siecia. Dzieki temu zdobedziesz szersza wiedze n/t zrodel
informacji dostepnych w sieci, narzedzi do jej obslugi oraz
najlepszych metod znalezienia informacji ktorej poszukujesz.

Gdzie znalezc ostatnia wersje ponizszego artykulu.

Niniejszy artykul jest dostepny w kilku osrodkach (servers)
elektronicznej poczty automatycznego dostepu. Aby uzyskac
ostatnia wersje, wyslij list e-mail pod jeden z nastepujacych
adresow:

pod adres:	listserv@ubvm.cc.buffalo.ed (USA, Kanada i Am. Poln)
tresc listu:	GET INTERNET BY-EMAIL NETTRAIN F=MAIL

pod adres:	mail-server@rtfm.mit.edu (wschodnie wybrzeze USA)
tresc listu:	send usenet/news.answers/internet-services/access-via-email

pod adres:	mailbase@mailbase.ac.uk (Wielka Brytania, Europa,)
tresc listu:	send lis-iis e-access-inet.txt

Niniejszy artykul mozna rowniez uzyskac w jednym z ponizszych osrodkow
"anonimowego" dostepu FTP. ( )

adres:	ubvm.cc.buffalo.ed
tresc:	get NETTRAIN/INTERNET.BY-EMAIL

adres:  rtfm.mit.edu
tresc:  get pub/usenet/news.answers/internet-services/access-via-email

adres:  mailbase.ac.uk
tresc:  get pub/lists/lis-iis/files/e-access-inet.txt

Tlumaczenia niniejszego artykulu.
--------------------------------

Kilkoro czytelnikow zglosilo sie ochotniczo do przetlumaczenia
tego artykulu z jezyka angielskiego na jezyki obce.
Ponizsza lista przedstawia numer ostatniego wydania lub stopien
zaawansowania tlumaczenia. Kazdy z ponizszych ukonczonych egzemplarzy
mozna otrzymac wysylajac przez e-mail nastepujaca informacje:

Temat listu:(Subject:) send accmail.xx 	("xx"nalezy znalezc ponizej)
adresat:(To:) BobRankin@mhv.net

 - Chinese (In progress)                Filename: accmail.tw
 - Croatian (In progress)               Filename: accmail.cr
 - Danish (Complete - 4th Edition)      Filename: accmail.dk
 - Dutch (Complete - 3rd Edition)       Filename: accmail.nl
 - French (Complete 4th Edition)        Filename: accmail.fr
 - German (Complete - 3rd Edition)      Filename: accmail.de
 - Hebrew (Complete - 4th Edition)      Filename: accmail.he
 - Hungarian (In progress)              Filename: accmail.hu
 - Indonesian (Complete 4th Edition)    Filename: accmail.id
 - Italian (Complete 4th Edition)       Filename: accmail.it
 - Japanese (In progress)               Filename: accmail.jp
 - Norwegian (Complete - 4th edition)   Filename: accmail.no
 - Persian  (In progress)               Filename: accmail.ir
 - Portuguese (Complete - 2nd Edition)  Filename: accmail.pt
 - Romanian (Complete - 4th Edition)    Filename: accmail.ro
 - Russian (Complete - 4th Edition)     Filename: accmail.su
 - Serbian  (In progress)               Filename: accmail.sp
 - Spanish  (In progress)               Filename: accmail.sp
 - Swedish (In progress)                Filename: accmail.se
 - Ukranian (In progress)               Filename: accmail.ur

Prosze o skontaktowanie sie z autorem w sprawie pomocy przy
przetlumaczeniu tego artykulu na inny jezyk.

Podziekowanie
-------------

Niniejszy artykul jest na biezaco rozwijany i udoskonalany
w wyniku wielu pozytecznych uwag i pytan skierowanych do autora.
Wymienione osoby chcialbym wyroznic za ich udzial w tworzeniu
i tlumaczeniu artykulu. (Gdybym kogos pominal,
prosze o przypomnienie abym uzupelnil ponizsza liste.)

   Roddy MacLeod - Engineering Faculty Librarian, Heriot Watt University
   George McMurdo - Queen Margaret College
   Jim Milles - NETTRAIN Moderator, Saint Louis University
   Glee Willis - Engineering Librarian, University of Nevada
   Sylvain Chamberland - Enthusiastic contributor

   Ron Barak - Hebrew translation
   Vadim Fedorov - Russian translation
   Stefan Greundel - German translation
   Thorsten Bo Hansen - Danish translation
   Mihai Jalobeanu - Romanian translation
   Roland Ljungkvist - Swedish translation
   Isamar Maia - Portuguese translation
   Oe Wely Eko Raharjo - Indonesian translation
   Vidar Sarvik - Norwegian translation
   Jeene van der Hoef - Dutch translation
   Dario Vercelli - Italian translation

Firmy DELRINA CORPORATION, tworca WinComm Pro
      Internet Messenger oraz inne sa dumnymi sponsorami
      wszelkich prac przy tym artykule.

MALE WTRACENIE ...
------------------

Istnieje bardzo duza liczba opracowan sieci Internet'u
charakteryzujaca sie przytlaczajaca iloscia szczegolow
n/t historii, konfiguracji oraz obowiazujacych zwyczajow.
Jesli tego oczekujesz musze Cie rozczarowac - niniejszy
artykul jest praktyczny a nie historyczny.

Oczywistym jest, ze nikt nie kaze Ci przeczytac "Zycie
i Czasy Henry Ford'a" przed odjechaniem z piskiem opon swoim
nowym kabrioletem!
Nikt rowniez nie zmusi Cie do przeczytania jednej strony
n/t "logicznego" projektowania przed uruchomieniem jakiegokolwiek
programu np. Leisure Suit Larry czy tez WordPerfect.

Jezeli jestes "w goracej wodzie kapany " i po kilku uwagach chcesz
podazac sam, ten artykul jest odpowiedni dla Ciebie.
Nie mam zamiaru zanudzac Cie "zabojczymi" szczegolami.
W zamian proponuje Ci skondensowana definicje Internet-u,
oraz zachecam Cie do przeczytania o tej Sieci w jednej z polecanych
ksiazek.
Niektore z nich sa nawet darmowe i osiagalne w sieci Internet!

Def. Internet - (rzecz.) zbior rozprzestrzenionych na Swiecie
sieci komputerowych laczacych rzadowe, wojskowe, naukowe oraz
handlowe instytucje. Powiazanie standardowych polaczen oraz
jednakowych narzedzi (software) daje wrazenie jednej poteznej
Sieci, ktora wiaze ze soba roznorodne komputery i programy.

Zasady gry
----------

Niniejszy dokument posiada podwojny cel: informacyjno-praktyczny,
dlatego tez, mozna w nim znalezc wiele rzeczywistych komend i adresow
sieci Internet. Latwo je zauwazyc poniewaz sa uwypuklone przez zastosowanie
wiekszego marginesu.
Uwaga! Nie wlaczaj wolnego miejsca/marginesu do Twoich komend.

W ponizszym tekscie znajdziesz nastepujace wyrazenia: "<file>" lub "<name>".
Potraktuj je jako zmienne, czyli miejsca gdzie nalezy umiescic odpowiednia
nazwe zbioru (file) czy tez imie wlasne. Nie pisz nastepujacych znakow przy
wyrazeniach: ", <, >, chyba ze zostanie to dodatkowo polecone.

Wiekszosc Osrodkow Internet-u wspolpracuje z konkretnymi poleceniami, ktore
powinny byc scisle takie jak w instrukcji, bez zadnych zbednych znakow
jak wlasny podpis itd.

Pwinienes tez, zwrocic uwage na utrzymanie jednej pustej linii odstepu pomiedzy
trescia listu a tytulem. Zwracaj uwage na male i duze litery.
Przy uzywaniu Internetu moze sie to okazac kluczowe.

			FTP BY E-MAIL
                        -------------

FTP - oznacza : "zasady przesylania zbiorow/listow".
Jest to sposob przesylania dokumentow/wiadomosci znajdujacych sie
w glownym komputerze. W kregu Internetu mozna komputery te nazwac
"osrodkami/centrami". Zbiory posegregowane sa tematycznie w katalogi (directory).

Osoba poruszajaca sie w katalogach FTP na "zywo", okresla nazwe
centrum komputerowego, stosuje swoj kod i haslo aby dostac sie do
dostepnych katalogow i po wybraniu odpowiedniego zbioru przesyla go
do "siebie". (tzn. swojego komputera)

Dostep do FTP przy uzyciu e-mail jest bardzo podobny. Roznica polega na tym,
ze centrum komputerowe jest osiagane za pomoca tzw. jednostki kontrolujacej
("ftpmail server") ktora na podstawie wyslanych przez e-mail polecen
odszukuje, a nastepnie wysyla zadane zbiory.

Uzywanie e-mail przy komunikowaniu sie z osrodkami komputerowymi
moze byc z korzyscia nawet dla osob posiadajacych dostep do sieci
Internet.Przede wszystkim dostep do niektorych osrodkow jest oblegany
przez wielu uzytkownikow, co znacznie potrafi wydluzyc czas polaczenia,
a co za tym idzie - koszty.

Pierwszym krokiem przy uzywaniu e-mail jest posiadanie listy
osrodkow komputerowych udostepniajacych swoje zbiory dla
anonimowych osob.

Adresy najpopularniejszych osrodkow sa wyszczegolnione pod koniec
artykulu, niemniej dosc bogata liste mozesz otrzymac pod adresem:

	mail-server@rtfm.mit.edu

 wpisujac w tresci:

   send usenet/news.answers/ftp-list/sitelist/part1
   send usenet/news.answers/ftp-list/sitelist/part2
   ... (lines omitted for brevity) ...
   send usenet/news.answers/ftp-list/sitelist/part18

w ten sposob otrzymasz 18 zbiorow z adresami.
Zwroc uwage, ze kazda z list zajmuje ok. 60kb
co sklada sie na ok. 1MB wymaganej pamieci.
Zamowienie jednorazowe moze spowodowac obciazenie Twojego
systemu. Warto sprawdzic czy ktos nie  ma juz wspomnianej
listy.

Innym bardzo ciekawym zbiorem moze sie okazac "FAQ-Frequent Ask Questions"
czyli : Najczesciej Zadawane Pytania.
MOzesz je otrzymac pod adresem:

	send usenet/news.answers/ftp-list/faq

Po otrzymaniu zadanej listy, znajdziesz w niej adresy w nastepujacej postaci:

   Site   : oak.oakland.edu
   Country: USA
   Organ  : Oakland University, Rochester, Michigan
   System : Unix
   Comment: Primary Simtel Software Repository mirror
   Files  : BBS lists; ham radio; TCP/IP; Mac; modem protocol info;
            MS-DOS; MS-Windows; PC Blue; PostScript; Simtel-20; Unix

Jesli zainteresuje Cie okreslony Osrodek przeslij e-mail do jednego
z ponizszych Jednostek Posredniczacych.

   ftpmail@sunsite.unc.edu                      (USA)
   ftpmail@decwrl.dec.com                       (USA) *
   bitftp@pucc.princeton.edu                    (USA)
   ftpmail@census.gov                           (USA)
   bitftp@vm.gmd.de                             (Germany)
   ftpmail@ftp.uni-stuttgart.de                 (Germany)
   ftpmail@ftp.luth.se                          (Sweden)
   ftpmail@src.doc.ic.ac.uk                     (UK)
   ftpmail@cs.uow.edu.au                        (Australia)

Wlasciwie nie ma znaczenia do ktorego z powyzszych Osrodkow
wyslesz swoja poczte e-mail, niemniej usytuowany najblizej ciebie
ma szanse dac odpowiedz najszybciej.
W tresci listu zamiesc nastepujace linie:

   open <site>        * use "connect <site>" for dec.com sites
   dir
   quit

Podane polecenia spowoduja przeslanie do
Ciebie katalogu glownego danej instytucji (Osrodka).
Ponizej podano przyklad wspomnianych polecen wyslanych do Osrodka
"oak.oakland.edu".

 |                                                                     |
 |  -r--r--r--   1 w8sdz    OAK         1255 Nov  9 16:32 README       |
 |  drwxr-xr-x   3 w8sdz    OAK         8192 Feb 25 05:17 SimTel       |
 |  d--x--x--x   3 root     system      8192 Jan 19 20:26 bin          |
 |  d--x--x--x   5 root     system      8192 Dec 30 05:15 etc          |
 |  d--x--x--x   5 root     system      8192 Dec 30 05:15 etc          |
 |  drwxrwx---   2 incoming OAK         8192 Feb 25 11:05 incoming     |
 |  drwxr-xr-x   3 w8sdz    OAK         8192 Jan 30 17:37 pub          |
 |  drwxr-xr-x   2 jeff     OAK         8192 Apr 17  1994 sitein       |
 |  drwxr-xr-x   2 jeff     OAK         8192 Apr 17  1994 siteinfo     |
 |                                                                     |

W nastepnym liscie-poleceniu do tego Osrodka mozesz poruszac sie po
innnych katalogach niz glowny, za pomoca takich polecen:

   chdir pub

gdzie <chdir> oznacza zmiane katalogu, (Change directory).
a     <pub>  katalog, tradycyjnie traktowany jako
odpowiednie wprowadzenie do dalszych przeszukiwan. (Ogolnodostepna
kartoteka). Po znalezieniu odpowiedniego zbioru (czyli jego nazwy),
mozesz go przywolac za pomoca komendy:

   get <name of file>

zamiast komendy "dir".
Jesli jest to zbior tekstowy, to wystarczy, ale gdy jest inny,
(np. program <wykonujacy-execute>, czy tez scisniety <compressed>
nalezy zastosowac:

  binary

w tekscie, przed komenda <get>.

UWAGA:	Wiele katalogow w poszczegolnych Osrodkach posiada zbiory
o nazwach 00-index.txt, README, lub temu podobne , ktore zawieraja
opis zbiorow znajdujacych sie w danym Osrodku.
Przed dalszymi przeszukiwaniami katalogow i zbiorow, wskazane jest,
by zapoznac sie z ich zawartoscia w celu zaoszczedzenia czasu.

PRZYKLAD: Jak sie dostac do zbioru "The Magna Carta". Polecenie wyslane
do Osrodka np.ftpmail@census.gov wygladaloby nastepujaco:

   open ftp.spies.com               (Nazwa Osrodka)
   chdir Gov/World                  (Zmien na wlasciwy Katalog)
   get magna.txt                    (Wybranie odpowiedniego zbioru)
   quit                             (Przeslij do domu)

Przedstawione tu komendy pozwola Ci otrzymac zbiory z Osrodka
"the Simtel Software Repository" , wspomnianego wczesniej:

   open oak.oakland.edu             (The name of the FTP site)
   chdir SimTel/msdos/disasm        (The directory where the file lives)
   binary                           (Because we're getting a ZIP file)
   get bubble.zip                   (Sounds interesting, anyway...)
   quit                             (We're outta here!)

Ponizej znajdziesz przyklady interesujacych Osrodkow, do ktorych
warto zajrzec. (Procedura polecen tak jak w poprzednim przykladzie;
<open> zeby otworzyc "dostep" do Osrodka, "chdir" - do zmiany katalogu.

   ocf.berkeley.edu    Try: pub/Library for documents, Bible, lyrics, etc.
   rtfm.mit.edu        Try: pub/usenet/news.answers for USENET info
   oak.oakland.edu     Try: SimTel/msdos for a huge DOS software library
   ftp.sura.net        Try: pub/nic for Internet how-to documents
   quartz.rutgers.edu  Try: pub/humor for lots of humor files
   gatekeeper.dec.com  Try: pub/recipes for a cooking & recipe archive

Zauwaz ze nie mozna wyslac "pustego" listu do ftpmail@<anysite>,
nalezy raczej zamiescic komende "open <site>".

Nalezy rowniez podkreslic, ze Osrodki Komputerowe moga byc na tyle
"oblegane" zamowieniami, ze na odpowiedz trzeba bedzie poczekac
od kilku minut nawet do kilku dni, w zaleznosci gdzie  zostalo
ono wyslane. Duze zbiory moga byc podzielone na mniejsze jednostki
i w takiej formie przeslane pod adres zamawiajacego.

Jesli otrzymana informacja wyglada tak, jak ponizszy przyklad,
(w pierwszej linii slowo "begin" oraz numer i nazwa pliku,
po ktorej nastepuje wiele 61-o znakowych linii)  to z duzym
prawdopodobienstwem jest to zbior zapisany w systemie dwojkowym
ktory zostal "zakodowany" przez wysylajacego.
(Jest to wymagane aby przeslac taki zbior siecia Internetu.)

    begin 666 answer2.zip
    M4$L#!`H`!@`.`/6H?18.$-Z$F@P```@?```,````5$5,25@S,34N5%A480I[
    M!P8;!KL,2P,)!PL).PD'%@.(!@4.!P8%-@.6%PL*!@@*.P4.%00.%P4*.`4.

W takim wypadku trzeba "zdobyc" program do odkodowania tego pliku,
taki ktory bedzie pasowal do twojego systemu operacyjnego,
(DOS, OS/2, Unix, Mac, etc.) .
Z duzym prawdopodobienstwem znajdziesz kopie w najblizszym
otoczeniu lub w bibliotece programow odpowiedniego
Osrodka. Gdyby to sie nie udalo zapoznaj sie z instrukcjami
w nastepnym rozdziale, jak otrzymac taka kopie z danego Osrodka.

Na zakonczenie jedna uwaga:
Jezeli servis utrzymujacy Twoj dostep do Internetu pobiera oplaty
za przechowywanie poczty, a Ty spodziewasz sie duzej przesylki
byloby rozsadnie aby sprawnie zorganizowac i utrzymywac
w ciaglym porzadku swoje /zamowione/ zbiory, w celu unikniecia
oplat za ich przechowywanie.

                            ARCHIE BY E-MAIL
                            ----------------

Zalozmy, ze znamy nazwe pliku ktory chcemy zdobyc, lecz nie wiemy
w ktorym Osrodku sie on znajduje. Lub tez jestes ciekawy czy
pliki o odpowiedniej konwencji nazewnictwa sa dostepne przez
komputery posilkowe. W takim wypadku Archie jest najlepsza pomoca.

Archie (Archive-archiwum) mozna przedstawic jako olbrzymia baze danych
FTP na calym swiecie, umozliwiajacych znalezienie nazwy Osrodka
w ktorym wystepuje dany zbior/plik. Przeszukiwanie katalogow
Archie za pomoca e-mail ma te zalete, ze nie wiaze Ciebie
na dlugo z danym Osrodkiem.

Aby skorzystac z Osrodka Archie wyslij proste polecenie na
jeden z ponizszych adresow:

   archie@archie.rutgers.edu                    (USA)
   archie@archie.sura.net                       (USA)
   archie@archie.unl.edu                        (USA)
   archie@archie.doc.ic.ac.uk                   (UK)
   archie@archie.au                             (Australia)
   archie@archie.luth.se                        (Sweden)
   archie@archie.kuis.kyoto-u.ac.jp             (Japan)

W celu otrzymania pomocy/instrukcji jak uzywac Archie
napisz:

	help

w temacie listu. W ten sposob otrzymasz droga e-mail zasady
poslugiwania sie tym Osrodkiem.

Jesli chcesz natychmiast cos zrobic, zamiesc polecenie:

	 find <file>

gdzie <file> jest nazwa zbioru ktorego szukasz.
(Nalezy to polecenie umiescic w TRESCI listu.)

Ponizsza procedura wyszuka zbiora dokladnie wedlug
okreslonych przez Ciebie kryteriow. Jesli chcialbys znalezc
nazwy zbiorow zawierajacych Twoje kryteria w sobie,
napisz:

	   set search sub

przed poleceniem "find".

Oto kilka innych przykladow polecen bardzo przydatnych
przy wspolpracy z Osrodkiem Archie.

   set maxhits 20             (limit output, default is 100 files)
   set match_domain usa       (restrict output to FTP sites in USA)
   set output_format terse    (return output in condensed form)

Odpowiedz z Osrodka <Archie> bedzie zawierac kilka adresow
gdzie mozna znalezc dany zbior. Uzyj jednego z nich do otrzymania
poszukiwanego zbioru.

Posiadasz juz wystarczajaca wiedze aby uzyskac program do odkodowania.
Wyslijmy e-mail pod adres archie@archie.rutgers.edu,
zawierajacy nastepujace polecenia:

   set match_domain usa       (Tylko Osrodki FTP w USA)
   set search sub             (Poszukuje "sub" w nazwie)
   find uudecode              (Odszukuje "uudecode")

Zauwaz ze otrzymasz zakodowana wersje(!!!) jeszcze nie do zastosowania,
zapisana w systemie dwojkowym - Czysty przypadek paragrafu #22!
Odpowiedz bedzie zawierac nastepujace informacje:

   Host ftp.clarkson.edu    (128.153.4.2)
   Last updated 06:31  9 Oct 1994

   Location: /pub/simtel20-cdrom/msdos/starter
   FILE    -r-xr-xr-x    5572 bytes  21:00 11 Mar 1991  uudecode.bas

   Location: /pub/simtel20-cdrom/msdos/starter
   FILE    -r-xr-xr-x    5349 bytes  20:00 17 Apr 1991  uudecode.c

Teraz juz wiemy gdzie wyslac zamowienie po program do odkodowania
oparty na jezyku komputerowym "C" czy na programie BASIC.

Zwrocmy uwage, ze ostatnia wersja programu znajduje sie w osrodku
SimTel. Wyslij e-mail do listserv@SimTel.coast.net, wpisujac wszystkie
potrzebne komendy w tresci listu, i otrzymasz zadane zbiory poczta e-mail.

   get uudecode.bas
   get uudecode.c
   get uudecode.doc

                            GOPHER BY E-MAIL
                            ----------------

GOPHER jest doskonalym narzedziem do "poruszania sie w sieci
Internet, oraz najprostsza droga prowadzi do odnalezienia
zrodla pozadanej informacji, zbioru.

System GOPHER jest oparty na menu ktore w dogodny sposob prowadzi nas
od poczatku, az do znalezienia poszukiwanego zrodla czy tez informacji.

Opisywany system wie co gdzie jest dzieki ochotnikom
tworzacym odpowiednie "drogowskazy-polaczenia" w Sieci.
GOPHER lagodzi wszelkie "sztucznosci" w komendach systemu,
w celu dobrej wspolpracy z jednostkami laczacymi sie z nim.

Laczac sie z GOPHER bezposrednio, nalezy podac nazwe Osrodka,
przejsc przez szereg menu a po znalezieniu przeczytac lub
przeslac informacje do siebie.

Laczac sie z GOPHER za pomoca e-mail, laczymy sie z "Osrodkiem
pomocniczym", za posrednictwem ktorego skladamy zamowienia i otrzymujemy
odpowiedzi.

Mimo,ze nie wszystkie menu sa dostepmne przez e-mail, ilosc
ktora pozostaje do poznania jest i tak imponujaca.
Wyslijmy e-mail po jeden z adresow:

   gophermail@calvin.edu                  (USA)
   gopher@earn.net                        (France)
   gopher@dsv.su.se                       (Sweden)
   gomail@ncc.go.jp                       (Japan)

Mozliwe jest rowniez umieszczenie w temacie listu nazwy Osrodka
aby otzrymac jego glowny katalog. Ponizej przytoczone sa interesujace
nazwy Osrodkow, ktore w wolnej chwili warto "odwiedzic.

   cwis.usc.edu
   gopher.micro.umn.edu
   english-server.hss.cmu.edu

Sprobujmy bez pomocy "help-u" wyslac kolejna komende do jednego z Osrodkow:

  Subject: cwis.usc.edu

W odpowiedzi otrzymasz mniej wiecej taka informacje:

 |                                                                    |
 | Mail this file back to gopher with an X before the items you want. |
 |                                                                    |
 |       1.  About USCgopher/                                         |
 |       2.  How To Find Things on Gopher/                            |
 |       2.  How To Find Things on Gopher/                            |
 |       3.  University Information/                                  |
 |       4.  Campus Life/                                             |
 |       5.  Computing Information/                                   |
 |       5.  Computing Information/                                   |
 |       6.  Library and Research Information/                        |
 |       7.  Health Sciences/                                         |
 |       8.  Research and Technology Centers/                         |
 |       9.  Other Gophers & Info Resources/                          |
 |                                                                    |
 | You may edit the following numbers to set the maximum sizes after  |
 | which GopherMail should send output as multiple email messages:    |
 |                                                                    |
 | Split=27K bytes/message <- For text, bin, HQX messages             |
 | Menu=100 items/message <- For menus and query responses            |
 | #                                                                  |
 | Name=About USCgopher                                               |
 | Numb=1                                                             |
 | Type=1                                                             |
 | Port=70                                                            |
 | Path=1/About_USCgopher                                             |
 | Host=cwis.usc.edu                                                  |
 | # ... (some lines deleted) ...                                     |
 | Name=Other Gophers and Information Resources                       |
 | Numb=9                                                             |
 | Type=1                                                             |
 | Port=70                                                            |
 | Path=1/Other_Gophers_and_Information_Resources                     |
 | Host=cwis.usc.edu                                                  |
 |                                                                    |

Odpowiadajac na list zaznacz "x" przy pozycji ktora Cie interesuje.
(Wysylajac cala liste.)
W odpowiedzi uzyskasz kolejne menu.
W ponizszym przykladzie napiszmy:

   x 9. Other Gophers & Info Resources

i wyslijmy z powrotem do Osrodka gophermail. W odpowiedzi powinienes
otrzymac wiele interesujacych wiadomosci, lacznie ze "Skarbami Gopher'a"-
(Gophers Jewels). Skarby Gopher'a sa prawdopodobnie najlepiej zorganizowanym
zbiorem w sieci Internet.

Jesli przy temacie jest slowo "Search"(przeszukiwac) postaw "x"
i dopisz odpowiednie hasla poszukiwawcze w temacie notatki.
Kryteria poszukiwania moga by jednym wyrazem lub zbiorem wyrazow.

   document and (historic or government)

Kazdy z wynikow Twoich poszukiwan bedzie uwzgledniony w odpowiednim
<menu>.

Uwaga! Wlasciwie nie trzeba zamieszczac calego <menu> w odpowiedzi
do Osrodka. Wystarczy umiescic tylko te pozycje, ktore chcemy, tzn.te
zaznaczone jako "x". Zmniejszy to zdecydowanie wielkosc naszego listu.

Przy stosowaniu tej ostatnie metody wpisz w temacie listu <get all>.
(Wyjatek stanowi przypadek gdy umieszczamy okreslone wyrazenie
w celu poszukiwania w Osrodku.)
Ponizszy przyklad stanowi przypadek wybrania opcji #9, podobnie
jak poprzednio.

   Split=0K bytes/message
   Menu=0 items/message
   #
   Name=Other Gophers
   Numb=9
   Type=1
   Port=70
   Path=1/Other_Gophers_and_Information_Resources
   Host=cwis.usc.edu

Jesli jest to nie do "strawienia", mozna sie pokusic o tlumaczenie:

    polacz PORT 70 glownego komputera z  "cwis.usc.edu",
    znajdz menu "Other Gophers", i przyslij do mnie niezaleznie
    od wielkosci.

Uwaga: Moze sie zdarzyc,ze otrzymasz w odpowiedzi puste menu lub
calkowity brak informacji. Przyczyna tego jest brak polaczenia
miedzy Osrodkiem a komputerem posredniczacym. Ponowne wyslanie
e-mail z reguly przynosi pozadane wyniki.

                          VERONICA BY E-MAIL
                          ------------------

Gdy rozmawiamy o poszukiwaniach, jest to odpowiedni moment aby wspomniec
o Veronica. Tak jak Archie prowadzi ona spis FTP sites. Jest to utworzone
dla "gopherspace". Veronica zapyta cie czego szukasz(twoje slowa kluczowe)
aby pokazac ci kolejne menu zawierajace wszystkie mozliwosci Gopher,
odpowiadajace twoim poszukiwaniom, z czego ty mozesz wybrac jedna nazwe
i uzyc ja w dalszych poszukiwaniach.

Sprobuj Veronica przez e-mail, wiec odtworz glowne menu z serwera Gophermail
stosujac podana metode. Nastepnie wyprobuj metode o nazwie "Other
Gopher and Information Servers". W tym menu odnajdziesz poczatek
dla Veronica.

Bedziesz musial wybrac jeden (lub wiecej) serwerow, do ktorych wyslesz
swoje pytania, wymieniajac swoje slowa kluczowe w temat swojego listu.
Oto kolejny przyklad gdzie e-mail pomaga zaoszczedzic czas i pieniadze.
Czesto zdaza sie tak, ze osrodki Veronica sa bardzo zajete, wiec otrzymasz
odpowiedz "try again later". Najlepiej wiec wybrac 2 lub 3 rozne osrodki
Veronica, co zwiekszy szanse na otrzymanie odpowiedzi.

A Gophermail Shortcut - Uproszczenia w Gophermail

Sciezki do niektorych zrodel, plikow czy bazy danych moga byc troche
nudne w obsludze gdyz wymagaja kilku listow do gophermail server.
Ale jest tez dobra wiadomosc...Jezeli zrobisz to raz, mozesz z latwoscia
odtwarzac poprzednia poczte i zmieniac ja tak by pasowala do twoich
kolejnych poszukiwan. Jako przyklad podam wycinek z Veronica menu,
ktore ty otrzymasz stosujac poprzednie instrukcje. Mozesz wyslac te linie
do dowolnie wybranego gophermail server aby rozpoczac swoje poszukiwania.

   Split=64K bytes/message <- For text, bin, HQX messages (0 = No split)
   Menu=100 items/message <- For menus and query responses (0 = No split)
   #
   Name=Search GopherSpace by Title word(s) (via NYSERNet)
   Type=7
   Port=2347
   Path=
   Host=empire.nysernet.org

Umiesc slowa kluczowe w linii temat (Subject) i zobacz jaka odpowiedz
otrzymasz. Po pomoc w zlozonych poszukiwaniach w Veronica, wyslij
ponizsze linie do osrodka Gophermail :

   Name=How to Compose Veronica Queries
   Path=0/veronica/how-to-query-veronica
   Host=veronica.scs.unr.edu

                USENET BY E-MAIL - DOSTEP DO USENET PRZEZ E-MAIL

Usenet jest zbiorem ponad 5000 grup dyskusyjnych na kazdy mozliwy temat.
Aby wlasciwie rozpoczac prace, unikajac zbednego zamieszania, powinienes
przeczytac instrukcje obslugi przeznaczona dla nowych uzytkownikow, ktora
mozesz otrzymac wysylajac e-mail pod adres:

    mail-server@rtfm.mit.edu

i w tresci listu umiesc linie:

    send usenet/news.answers/news-newusers-intro

Aby otrzymac liste  grup dyskusyjnych  Usenet , dodaj ten komentarz do tresci:

    send usenet/news.answers/active-newsgroups/part1
    send usenet/news.answers/active-newsgroups/part2
    send usenet/news.answers/alt-hierarchies/part1
    send usenet/news.answers/alt-hierarchies/part2

Aby otrzymac  zbiory(files) z FAQ (Frequently Asked Questions-Najczesciej
Zadawane Pytania) dla wybranej grupy, wpisz komende:

    index usenet/<nazwa grupy>

(Musisz zastapic kropke-myslnikiem jezeli kropka wystapi w nazwie grupy).
Jezeli jakiekolwiek FAQ beda dostepne, zostana wyszczegolnione w informacji
zwrotnej, ktora otrzymasz, i mozesz wtedy zadac je uzywajac komendy:

    send usenet/<nazwa grupy>/<nazwa file z pytaniami>

Kiedy uporasz sie z czynnosciami wstepnymi, bedziesz musial nauczyc sie jak
czytac i wspoluczestniczyc w Usenet uzywajac e-mail.Do czytania newsgroup,
mozesz uzywac gophermail (poczty-gopher) omawianej wczesniej.

W celu otrzymania listy ostatnich notowan dla poszczegolnej newsgroup, wyslij
podane ponizej linie do jednego z  gophermail wymienianego wczesniej. Napisz
"Subject: get all" i napisz TYLKO te linie w tresci.

(Musisz zastapic "<newsgroup>" ponizej nazwa grupy, ktora wybrales, aby sie
z nia polaczyc np. alt.answers, biz.comp.services,news.newusers.questions, etc.)

      ------- poczatek gophermail message (nie wysylaj tej linii)
   Name=<newsgroup>
   Type=1
   Port=4324
   Path=nntp ls <newsgroup>
   Host=pinchy.micro.umn.EDU
   ------- koniec gophermail message (nie wysylaj tej linii)

Jezeli to nie zadziala, mozesz sprobowac innego zrodla (Host) przez
napisanie Port=4320 (zamiast Port=4324) i zastepujac "Host" jedna
z ponizszych linii:

   Host=phantom.bsu.edu
   Host=teetot.acusd.edu
   Host=infopub.uqam.ca
   Host=gopher.ic.ac.uk
   Host=info.mcc.ac.uk

Zauwaz, iz wiele z tych grup zawiera tylko okreslony zakres grup
dyskusyjnych, wiec moze bedziesz musial sprobowac kilka, zanim znajdziesz
ta ktora poszukujesz. Jezeli dana grupa nie istnieje, gophermail wysle Ci
nastepujaca odpowiedz "'nntp ls <newsgroup>': path does not exist" -
(co mozna tez zrozumiec jako zly path-sciezka).
Kiedy grupa nie akceptuje zamowien z zewnatrz wysle Ci wiadomosc "Sorry, we
don't accept requests outside campus".

Gdy wszystko pojdzie dobrze otrzymasz typowe gopher menu z ktorego mozesz
wybrac  pojedynczy temat, ktory chcesz przeczytac.

Uwaga: Watpliwosci w Gophermail opisane w tym przykladzie sa wynikiem wielu
poprzednich niepowodzen. Liczba tych watpliwosci jest zmniejszona do paru
najistotniejszych, ze wzgledu na ograniczenia rozmiarow tego dokumentu.  ?????

Jezeli zdecydujesz sie na wyslanie wlasnej wiadomosci, wyslij swoj text do:

   group-name@cs.utexas.edu
   group.name@news.demon.co.uk
   group.name@charm.magnus.acs.ohio-state.edu
   group.name@undergrad.math.uwaterloo.ca
   group.name@nic.funet.fi
   (For an updated list send e-mail to mg5n+remailers@andrew.cmu.edu)

Np. poczta do news.newusers.questions moze byc wysylana na kilka sposobow:

   news-newusers-questions@cs.utexas.edu
   news.newusers.questions@news.demon.co.uk

Upewnij sie, ze list Twoj zawiera prawidlowe informacje: czyli temat
imie, nazwisko oraz e-mail adres na koncu swojego listu.

Inna metoda Usenet->E-mail
--------------------------

W dalszej czesci dokumentu zostanie omowiona kolejna, nawet latwiejsza,
metoda "World-Wide Web By E-Mail" wyszukiwania poczty uzywajac e-mail!
Ta metoda jest ograniczona do kompletu newsgroups zawartych w CERN server,
ale selekcja jest bardzo wszechstronna.

Usenet - nieuzywany juz przez E-mail Server

Prosze zauwazyc, iz "listserv@cc1.kuleuven.ac.be" nie jest juz w serwisie.
Nie wysylajcie wiec zamowien  Usenet na ten adres.

                      POSZUKIWANIE WAIS PRZEZ E-MAIL
                      ------------------------------

WAIS - Wide Area Information Service - oznacza Serwis Szerokiego Zakresu
Informacyjnego i okresla  badanie zestawu ponad 500 zapisanych bazy danych.
Zakres tematow jest zbyt szeroki do wymiennienia, a poza tym, sam niedlugo
nauczysz sie jak zdobyc liste tematow.

Proponuje ci abys wyslal e-mail do "waismail@sunsite.unc.edu" wpisujac HELP
w tresc listu jezeli chcesz otrzymac caly  przewodnik po WAIS mail. Ale jezeli
nie chcesz czekac, uzyj informacje podana ponizej.

Lista bazy danych WAIS (lub "zasoby" - tak tez mozna to okreslic) moga byc
uzyskane przez wyslanie e-mail do waismail server z ponizsza linia

   search xxx xxx

w tekscie listu. Przejrzyj otrzymana liste tematow, wybierz te ktore cie
interesuja i uzywaj ich w nastepnym przykladzie.

Zacznijmy poszukiwania. Wyslij e-mail do:

   waismail@sunsite.unc.edu

z nastepujacymi komendami w tekscie:

   maxres 10
   search bush-speeches lips

To "powie" dla  WAISmail by szukac w baze danych "bush-speeches"
i przysle ci z powrotem liste 10 dokumentow zawierajacych slowo "lips".

Gdy poszukiwania okaza sie pomyslne, otrzymasz jeden lub wiecej linii
"DOCid:", ktore wskazuja adres odpowiednich dokumentow. Aby odtworzyc caly
dokument, musisz wyslac jedna z otrzymanych linii "DOCid:" (dokladnie taka
sama) w tekscie twojego nastepnego listu do WAISmail.

(UWAGA: Osrodek WAISmail w "quake.think.com" jest nieczynny. Osrodki
wymienione tu ciagle maja kilka bledow (bledy w nazwie), wiec jezeli nie
bedzie dzialalo, to sprobuj nastepna metode WAIS - via gophermail opisana
ponizej.)

Lista bazy danych WAIS moze byc uzyskana takze przez wyslanie e-mail do
gophermail@calvin.edu z "Subject: get all" i tych linii w tekscie:

   Type=1
   Name=WAIS Databases
   Path=1/WAISes/Everything
   Host=gopher-gw.micro.umn.edu
   Port=70

Przejrzyj otrzymana liste tematow, zaznacz te ktore cie interesuja i wybierz
jeden do dalszych poszukiwan. Wyszczegolnij swoja nazwe w linii Subject,
i dolacz te czesc otrzymanego tekstu ktora odpowiada dla twojego tematu np.:

   Type=7+
   Name=bush-speeches.src
   Path=waissrc:/WAISes/Everything/bush-speeches
   Host=gopher-gw.micro.umn.edu
   Port=70

Tak wiec (przy odrobinie szczescia) w odpowiedzi otrzymasz menu gophermail
z wymienionymi "dokumentami" o ktore sie pytales. Aby odtworzyc caly tekst
przypisanych do nich dokumentow wybierz z gopher menu, ktore otrzymales
i wymieniony plik zostanie ci przyslany.

Z moich obserwacji wynika, iz  WAIS by gophermail jest zawodny. Czesto
odsylane jest puste menu, ale powtarzane proby z reguly konczyly sie sukcesem.

                      WORLD-WIDE WEB PRZEZ E-MAIL
                      ---------------------------

World-Wide Web jest okreslany jako przyszlosciowe narzedzie nawigacyjne
w internecie. Jest to multimedialny system, pozwalajacy ci "skakac" po
Internecie, czytac dokumenty oraz umozliwia ci dostep do obrazow i dzwieku.

Czy kiedykolwiek slyszales jak  ktos mowil: "Hej, sprawdz te wspaniale
wiadomosci w http://www.somewhere.com/blah.html" i zastanawiales sie o czym
oni wlasciwie mowia? Teraz ty mozesz odtworzyc  dokumenty WWW wysylajac
list przez e-mail na adres:

     agora@mail.w3.org

W tekscie listu umiesc note zawierajaca jedna z tych linii, zastepujac
"<URL>" aktualna specyfikacja URL.

      send <URL>

Dzieki temu otrzymasz dokument, o ktory prosiles, z lista wszystkich innych
dokumentow referencyjnych.

      deep <URL>

Tak jak powyzej, otrzymasz zadany dokument, a dodatkowo zostana ci
przyslane wszystkie dokumenty informacyjne.

Jezeli chcesz wyprobowac WWW uzywajac e-mail wyslij nastepujaca
komende do agora@mail.w3.org:

        www
        send http://www.w3.org

Po pewnym czasie otrzymasz plik z materialami pomocniczymi
Agory oraz "WWW Welcom Page - Strone Wprowadzajaca WWW " z Cern,
ktora bedzie zawierala  skierowanie do innych  dokumentow Web,
ktore chcialbys zobaczyc.

Uwaga: URL, ktore wybrales moze zawierac tylko nastepujace znaki:
a-z, A-Z, 0-9, lub /:._-+@%*()?~.

Jak juz wspominalismy wczesniej, mozesz rowniez znalezc poczte
Usenet w stacji  WWW. A oto kilka przykladow jak to zrobic:

    send news:comp.unix.aix   (otrzymasz liste aktualnych adresatow)
    deep news:comp.unix.aix   (otrzymasz liste adresatow oraz  ich
                               poczte - to moze byc "duzy" dokument!)

Jest tez jeszcze inny WWW-mail serwer, ktorego adres jest nastepujacy:

   webmail@curia.ucc.ie

Ten serwer wymaga comendy:

       go <URL>

Uwaga: Serwery WWW-mail sa czasami niedostepne przez kilka dni lub nawet
tygodni i nie ma na to zadnego wytlumaczenia. Jezeli wiec otrzymasz blad
lub nie dostaniesz zadnej odpowiedzi, powtorz czynnosc za kilka dni.

             WWW SEARCH BY E-MAIL - POSZUKIWANIE WWW PRZEZ E-MAIL

Z cala pewnoscia jest wiele ciekawych wiadomosci w poczcie Web,
ale jak je odnalezc?
Jak Archie i Veronica pomagaja ci odszukiwac informacje  w FTP i
polozenie Gopher,tak tez jest pare sposobow do wyszukiwania ich w Web.
Ale do tej pory konieczny byl bezposredni dostep do nich przez Internet.

Po tygodniach poszukiwan, odkrylem, ze jest kilka sposobow uzywania
WWWsearch  przez e-mail. Oto kilka podstawowych pytan , ktore mozesz uzywac
do szukania Via Lycos, WebCrawler and the CUI W3 Catalog. Ktorakolwiek z tych
linii moze byc wyslana do agora@mail.w3.org  do rozpoczecia poszukiwan. Jezeli
nie jestes zainteresowany konserwami lub zabami, mozesz smialo sam wybrac
dowolne slowa.

Dla Lycos, dodaj kropke do swojego slowa-kluczowego, aby
otrzymac dokladnie to o co pytasz lub otrzymasz odpowiedz na
slowa z przykladu. Rozdziel slowa uzywajac znaku "+".

   http://query1.lycos.cs.cmu.edu/cgi-bin/pursuit?spam
   http://query1.lycos.cs.cmu.edu/cgi-bin/pursuit?spam.
   http://query1.lycos.cs.cmu.edu/cgi-bin/pursuit?frog.+dissection.

W WebCrawler musisz rozdzielac slowa uzywajac "+".
Wszystkie poszukiwania sa takie same, kropki nie sa potrzebne.

   http://webcrawler.cs.washington.edu/cgi-bin/WebQuery?spam
   http://webcrawler.cs.washington.edu/cgi-bin/WebQuery?frog+dissection

Dla poszukiwan w katalogu CUI W3 musisz oddzielic slowa znakiem "%20"
jak to pokazano ponizej. Wszystkie poszukiwania wygladaja tak samo,
kropki rozdzielajace nie sa potrzebne.

   http://cuiwww.unige.ch/w3catalog?spam
   http://cuiwww.unige.ch/w3catalog?frog%20dissection

                     MAILING LISTS - LISTY ADRESATOW
Czlonkowie zainteresowani w temacie zaprenumerowuja poczte dzieki czemu
moga pozniej wysylac i otrzymywac listy od innych uzywajac e-mail.
Dla dokladnego zapoznania sie z tematem wyslij e-mail pod adres:

     LISTSERV@vm1.nodak.edu

umieszczajac w tresci listu :

      GET NEW-LIST WOUTERS

Finding a Mailing List - Poszukiwania listy adresatow

Jezeli chcesz uzyskac interesujace cie informacje na temat listy adresatow,
wyslij nastepujace zapotrzebowanie, pod adres podany ponizej:

     LIST GLOBAL /keyword

(Oczywiscie musisz zamienic slowo-klucz na odpowiednie slowo, ktore Ciebie
interesuje jak Marketing, Education, etc.)

Inny pomocny dokument opisujacy komendy uzywane do zaprenumerowania,
skasowania prenumeraty oraz wyszukania archiwalnych list adresatow, dotyczacych
interesujacych nas tematow, mozna otrzyamac wysylajac poczte na adres

    LISTSERV@ubvm.cc.buffalo.edu

W tresci listu umiesc:

    get mailser cmd nettrain f=mail

Jestes poczatkujacy?
--------------------

Jezeli jest to twoje pierwsze zetkniecie z Internetem, proponuje ci abys
zaprenumerowal bardzo pomocny dokument zwany HELP-NET czyli po prostu
POMOC-DLA-NET. Zawiera ona najczesciej zadawane pytania oraz odpowiedzi
na nie. Wyslij wiec list pod adres:

    SUBSCRIBE HELP-NET <Firstname Lastname>

w tresci lisu, do LISTSERV@VM.TEMPLE.EDU, a nastepnie wyslij swoje pytania
pod adres:

     HELP-NET@VM.TEMPLE.EDU

                           FINGER W E-MAIL
                           ----------------

"Finger" - czyli doslownie "palec", a w domysle "wskazanie", to narzedzie,
ktore udziela ci informacji na temat innych uzytkownikow. Przewaznie
otrzymujesz nieciekawe informacje jak: kiedy ostatni raz ktos laczyl sie
z siecia itp., ale czasami ludzie podaja jakies zabawne wiadomosci o sobie
lub bardzo pomocne informacje w swoich odpowiedziach. Jezeli chcesz
wyprobowac te komende wyslij poczte

      Subject: FINGER jtchern@headcrash.berkeley.edu.
      To: infobot@infomania.com

Otrzymasz najnowsze ..............?????????
Ogolna forma FINGER to:

      FINGER user@site

Dla ciekawosci sprobuj finger uzywajac kombinacje gopher and WWW. Wyslij
komende:

    send gopher://<site>:79/0<user>

do czlonka WWWmail, o ktorym byla mowa wczesniej.

                     "DIRECTORY ASSISTANCE" W E-MAIL
                     --------------------------------

"WHOIS" czyli "KTO-TO" jest narzedziem, ktore pyta baze danych Internetu
o nazwiska i adresy. Jezeli szukasz kogos lub chcesz wiedziec gdzie gdzie
dana placowka Internetu sie miesci, wyslij e-mail z:

     Subject: whois <name>
     To: mailserv@internic.net

sprobuj zastapic wyraz <name> wyrazami "mit.edu" lub imieniem lub nazwiskiem
osoby, ktora znasz i zobacz co otrzymasz w odpowiedzi!

Inna alternatywa sprawdzania imienia jest baza danych w MIT, ktora posiada
kartoteki kazdej osoby ktora otrzymuje e-mail przez Usenet. Wyslij poczte
do "mail-server@rtfm.mit.edu" zawierajac jedynie te slowa w tresci:

     send usenet-addresses/<name>

Wymien jak najwiecej znanych ci informacji dotyczacych poszukiwanej osoby
lub miejsca (jak: imie, nazwisko, userid, placowke, itp.) aby zmniejszyc
ilosc informacji otrzymana w odpowiedzi. Oto proste pytanie o odnalezienie
adresu kogos kto przypuszczalnie bedzie na Universytecie Harvard:

    send usenet-addresses/Jane Doe Harvard

Kolejnym poteznym narzedziem do poszukiwania adresow uzytkownikow jest
NETFIND, ktory opiera sie na imieniu i nazwisku osoby poszukiwanej oraz
slowach opisujacych lokacje. W odpowiedzi otrzymujemy garsc informacji
o kims kto "pasuje" do podanego przez nas opisu.

Powiedzmy, ze chcemy odnalezc osobe o imieniu John na Uniwersytecie Colorado
w miescie Boulder. Nasze zapytanie do NETFIND bedzie wygladalo nastepujaco:

   gopher://ds.internic.net:4320/7netfind%20dblookup?hardy+boulder+colorado
   (jest to linia ktora umieszczamy w tresci listu)

i wyslemy je do agora@mail.w3.org

NETFIND pracuje na dwa sposoby. Najpierw pokazuje liste dziedzin Internetu,
ktore pasuja do twojego kluczowego slowa (keyword), a nastepnie szuka osoby
podanej przez ciebie w tej jednej konkretnej dziedzinie.
NETFIND uzywany przez e-mail jest bardzo podobny, poniewaz otrzymasz
liste pasujacych dziedzin z ktorych ty sam musisz dokonac selekcji
jednej lub kilku.

Kazda dziedzina posiada swoj wlasny przypisany numer, ktoremu odpowiada
przypisanna komenda "gopher://" umieszczona na koncu listy.
Sprobujmy :

   cs.colorado.edu computer science dept, university of colorado, boulder

ktora mowi nam iz nasza kolejna komenda wyslana do agora@mail.w3.org
bedzie brzmiala:

   gopher://ds.internic.net:4320/0netfind%20netfind%20hardy%20cs.colorado.edu

Jezeli wszystko pojdzie dobrze, otrzymasz liste podobna do ponizszej:

   full_name: HARDY, JOE  (not a real person)
   email: CrazyJoe@Colorado.EDU
   phone: (303) 492-1234
   address: Campus Box 777
   department: COMPUTER SCIENCE

Zauwaz, ze jezeli znasz dane adresata mozesz ominac jeden etap i przejsc do
powyzszego zapytania.

Mozesz tez sprobowac "Four11 Online User Directory"-czyli "cztery-jedenaste
polaczonego bezposrednio uzytkownika", dostepna dla kazdego kartoteke
z nazwiskami i adresami uzytkownikow. Wyslij wiec e-mail  do info@four11.com
dla uzyskania szczegolow jak korzystac z kartoteki "4-11".

                 ADDRESS/NAME SERVER INFO BY E-MAIL
                 ----------------------------------

A teraz troche z technicznej strony, ale ciagle cos na temat uzyskania
uzytecznych informacji Mail Name Server (dns@grasp.insa-lyon.fr) oferuje
pomocny servis. Oto kilka komend, ktore mozesz uzywac:

   help                              (full details)
   ip host.foo.bar                   (get host's addresses)
   name ip#                          (get host name from address)
   ns host.foo.bar                   (get host's name servers)

                           TELNET BY E-MAIL
                           -----------------
Niestety tego nie uda sie zrobic! To znaczy moze by sie udalo, ale do tej
pory nikt tego nie zrobil. Bylbym szczesliwy gdyby ktos mi udowodnil, ze
jest to wykonalne!

                A FEW NET-GOODIES - KILKA CIEKAWOSTEK
                -------------------------------------

A oto kilka interesujacych rzeczy, ktore mozna wykonac dzieki e-mail.
(Niektore z nich sa do uzyskania jedynie przez e-mail).

* WEBSTER W E-MAIL
Nie masz przy sobie podrecznego slownika? Ponownie wyslij e-mail do
infobot@infomania.com, ale tym razem jako tytul (subject), wpisz
WEBSTER TEST i otrzymasz definicje slowa test w odpowiedzi.

* ALMANAC, WEATHER & THE SWEDISH CHEF (ALMANACH, POGODA I KATALOGI PLYT)
Infomania oferuje kilka innych serwisow przez e-mail. Almanach dzienny,
pogoda, katalog plyt kompaktowych itp. Wyslij e-mail do
infobot@infomania.com z tematem(subject) HELP dla uzyskania dodatkowych
informacji.

* THE USENET ORACLE (WYROCZNIA NET-u)
Jest to anonimowa i humorystyczna forma wymiany pytan i odpowiedzi.
Po wiecej informacji wyslij e-mail do oracle@cs.indiana.edu.

* SENDING A FAX BY E-MAIL (WYSYLANIE FAX-u PRZEZ E-MAIL)
Tak! Mozesz nawet wyslac fax za darmo przez Internet! To nie zart.
Po wiecej szczegolow wyslij e-mail o tresci

     send usenet/news.answers/internet-services/fax-faq

do mail-server@rtfm.mit.edu

* THE ELECTRONIC NEWSSTAND (ELEKTRONICZNA GAZETA CODZIENNA)
Jest to zbior artykulow, edytoriow i spisow tresci z ponad 165 magazynow
i dostarcza je do Internetu. Aby uzyskac informacje na ten temat wyslij
poczte do gophermail@enews.com

* U.S. CONGRESS AND THE WHITE HOUSE (U.S. KONGRES U.S.A ORAZ BIALY DOM)
Sprawdz czy twoj kongresmen ma elektroniczna poczte! I wyslij poczte
na adres congress@hr.house.gov i otrzymasz liste adresoe poczty
elektronicznej wszystkich kongresmenow.

Mozesz takze skontaktowac sie z prezydentem (president@whitehouse.gov)
lub vice-prezydentem (vice.president@whitehouse.gov), ale nie spodziewaj
sie odpowiedzi przez e-mail. Poczta otrzymana w ten sposob jest
drukowana i traktowana jak regularny list.

* OTHER SOURCES OF US GOV'T INFO (INNE ZRODLA DOSTEPU DO RZADU USA):
Wyslij ponizsze linie do mail-server@rtfm.mit.edu (w tresci)
   send usenet/news.answers/us-govt-net-pointers/part1
   send usenet/news.answers/us-govt-net-pointers/part2

* INTERNET PATENT NEWS SERVICE (SERWIS PATENTOW INTERNET-u)
Wyslij poczte na adres patents@world.std.com po wiecej informacji o tym
serwisie.

*THE INTERNET MALL ( CENTRUM HANDLOWE INTERNET-u)
Aby otrzymac kopie tego dlugiego dokumentu zawierajacego liste wszystkich
biznesow rozpowszechnianych przez e-mail wyslij e-maildo:
taylor@netcom.com with Subject: send mall

* FINDING E-MAIL ADDRESSES (POSZUKIWANIE ADRESU E-MAIL)
Aby odnalezc adres kogos poszukiwanego, wyslij list o tresci:

    send usenet/news.answers/finding-addresses
do:
    mail-server@rtfm.mit.edu

* SENDING MAIL TO VARIOUS NETWORKS (WYSYLANIE POCZTY DO INNYCH NETWORKS)
W celu uzyskania przewodnika do wspolpracy z ludzmi w innych networks,
ktore tworza Internet, wyslij ponizsza linie do mail-server@rtfm.mit.edu
(w tresci listu umiesc):

   send usenet/news.answers/mail/inter-network-guide

* SENDING MAIL TO FAMILY MEMBERS (WYSYLANIE POCZTY DO CZLONKOW RODZINY
  INTERNETU)
Rodzina Internetu MailCall jest darmowym, latwo dostepnym serwisem,
ktory pomaga ci utrzymywac kontakt z innymi przez twoja prywatna
poczte e-mail. Szczegoly w: family-info@mailcall.com

* USENET SEARCHES (POSZUKIWANIA W USENET)
Jest nowym serwisem, ktory wprowadzil w zycie Uniwersytet w Stratford,
aby w jeszcze inny sposob umozliwic ci kontakt z newsgroups. Mozesz nawet
zaprenumerowac sobie codzienne wznowienie listy z poczta tych newsgroup,
ktore odpowiadaja twoim kryteriom. W celu otrzymania szczegolow wyslij
list do netnews@db.stanford.edu ze slowem HELP w tresci listu.

* MOVIE INFO (INFORMACJE ZE SWIATA FILMU)
Jezeli chcesz wiedziec jak otrzymac "tony" informacji na temat filmow,
aktorow, i rezyserow, wyslij list do movie@ibmpcug.co.uk ze slowem HELP
w tresci listu.

* STOCK MARKET REPORT (RAPORT ZE STOCK MARKET)
Wyslij e-mail do martin.wong@eng.sun.com z tytulem(subject)
STOCK MARKET QUOTES , a otrzymasz dlugi, codzienny STOCK MARKET REPORT
(bedziesz go otrzymywal do momentu, az nie wyslesz do Martina wiadomosci,
ze przerywasz subskrybcje!). Zauwaz, ze nie jest to serwis automatyczny
wiec nie zapomnij wyslac note podziekowania za przysluge.

* STOCK MARKET QUOTES (PYTANIA ZWIAZANE ZE STOCK MARKET)
Jezeli chcesz zadac pytanie na temat tylko jednego lub dwoch akcji,
mozesz uzywac QuoteCom service. Jest to servis bezplatny, dzieki
innym otrzymywanym oplatomza serwisy podstawowe. Dla uzyskania szczegolow,
wyslij poczte do "services@quote.com", a w subject wpisz HELP.

* THE CONTRARIAN ADVISOR
Jest to sterta listow z niepozadanymi tematami. Aby zaprenumerowac
wyslij list do  choyt@Interactive.net zSubject: Subscribe Contrarian

* ANONYMOUS E-MAIL (ANONIMOWA E-MAIL)
"Anon server" pozwala na wysylanie anonimowej poczty i innych wiadomosci
do Usenet newsgroups. Po wiecej informacji napisz do help@anon.penet.fi ,
a otrzymasz kompletna instrukcje.

* NET JOURNALS LISTING (MAGAZYNY DOTYCZACE NET-u)
Osobiscie bardzo polecam "The Internet Press - A guide to electronic journals
about the Internet" - "Prasa Internetu - przewodnik do elektronicznych
magazynow o Internecie". Aby to otrzymac wyslij e-mail with Subject: subscribe
to ipress-request@northcoast.com

*  MUSI-CAL (KONCERTY PRZEZ NET)
Wyslij e-mail to concerts@calendar.com w celu otrzymania wiadomosci na temat
jak uzywac kalendarz koncertow przez Musi-Cal online serwis.

* ASK DR. MATH (ZAPYTAJ DR. OD MATEMATYKI)
Masz problem matematyczny? Nie martw sie! Zaden problem nie jest za duzy
lub za maly dla The Swat Team.  Napisz do dr.math@forum.swarthmore.edu

* SCOUT REPORT (NOWOSCI W SWIECIE NET-u):
Jest to tygodniowy raport opisujacy nowosci ze swiata Internetu. Aby
zaprenumerowac, wyslij list do majordomo@is.internic.net
z "Subscribe scout-report" w tresci listu.

                    SUGGESTED READING - LEKTURA POLECANA
                    ------------------------------------

Jest bardzo duzo dobrych ksiazek i przewodnikow do, ktore pomoga ci
wystartowac w Internecie. Oto kilka polecanych przeze mnie. Kilka
pierwszych jest darmowych (mozesz je otrzymac uzywajac komend FTPmail
podanych ponizej), a pozostale mozna znalezc w wiekszosci ksiegarni
na terenie USA.

"Zen and the Art of the Internet", by Brendan Kehoe
   open ftp.std.com
   chdir obi/Internet/zen-1.0
   get zen10.txt

"There's Gold in them thar Networks", by Jerry Martin
   open nic.ddn.mil
   chdir rfc
   get rfc1402.txt

"Unofficial Internet Book List", by Kevin Savetz
   open rtfm.mit.edu
   chdir pub/usenet/news.answers/internet-services
   get book-list

"The Whole Internet User's Guide and Catalog", by Ed Krol
   Publisher: O'Reilly and Associates
   ISBN: 1-56592-063-5
   Price: $24.95

"The Big Dummy's Guide to the Internet", by Adam Gaffin
   Publisher: MIT Press
   ISBN: 0-262-57105-6
   Price: $14.95

"The Internet Guide For New Users", by Daniel P. Dern
   Publisher: McGraw-Hill
   ISBN: 0-07-016511-4
   Price: $27.95

                CONTACTING THE AUTHOR - KONTAKT Z AUTOREM
"Doctor Bob", znany tez jako Bob Rankin, wita cie serdecznie,
juz po przeczytaniu tego dokumentu. Jestem otwarty na wszelkiego
rodzaju pomysly, propozycje, komentarze i poprawki. Sprobuje uwzglednic
niektore z nich w kolejnych rewizjach tego przewodnika. Wysylaj poczte
na adres:

Internet:  BobRankin@Delphi.com
US Mail :  Doctor Bob / P.O. Box 39 / Tillson, NY / 12486

                   INNE PUBLIKACJE DOCTORA BOB!
                  ----------------------------------

                            ZAPOWIEDZ ...

           +------------------------------------------------+
           |    "100 COOL THINGS TO DO ON THE INTERNET!"    |
           |        Doctor Bob's Internet Tour Guide        |
           | Over 100 places you *must* visit in cyberspace |
           +------------------------------------------------+
         +------------------------------------------------------+
         |      "SETKI INTESUJACYCH TEMATOW W SIECI"            |
         |     Przewodnik Doktora Boba po Internecie            |
         | Ponad 100 miejsc ktore musisz odwiedzic w cyberspace |
         +------------------------------------------------------+

Jest to przewodnik, ktorego ja potrzebowalem, gdy Internet byl dla
mnie nowoscia. Jest to wiec szybki przeglad i uwypuklenie co jest
warete sprawdzenia i jakie sposoby sa najlepsze i najszybsze.
Nie! Wcale nie jest to 300 stronicowa ksiazka... I nie kosztuje 39$!
Ale z pewnoscia informacje te oszczedza ci pieniedzy, cennego czasu
jak tez moga ci pomoc w twojej przyszlej karierze.

Jest to kopalnia zlota, bogata we wszelkiego rodzaju informacje,
oprogramowanie i serwis, ktore tylko czekaja aby zostac przez ciebie
odkryte! Mozesz tego dokonac, ale musisz wiedziec, ze nie bedzie to
latwe... Dlatego wlasnie powinienes miec ten pomocny dokument,
ktory bedzie twoja podpora:

* Online databases            - bezposrednie polaczenie z baza danych
* Shopping in Cyberspace      - zakupy w Cyberspace
* Vast software libraries     - biblioteki z oprogramowaniem
* Electronic Library Catalogs - elektroniczne katalogi bibliotek
* Job Postings Online         - ogloszenia o pracy
* ALL FREE!                   - i to wszystko ZA DARMO

Dzieki temu mozesz nauczyc sie podstaw TELNETing, FTPing i GOPHERing,
oraz poznac specjalne instrukcje i "tajne klucze", ktore otworza
wiele drzwi przed toba!

          +------------------------------------------------+
          |     Doctor Bob's Internet Business Guide       |
          |            An Introduction to Good             |
          |    Old-Fashioned Capitalism In Cyberspace      |
          +------------------------------------------------+

        +-----------------------------------------------------+
        |   Buisnesowy Przewodnik po Internecie Doktora Boba  |
        |           Wstep do starego - dobrego                |
        |          kapitalizmu w Cyberspace                   |
        +-----------------------------------------------------+

Niektorzy twierdza, ze Internet powinien byc wony od kapitalizmu,
handlu, ogloszen i wszystkiego co kojarzy sie ze slowem "business".

Ale przeciez jest mozliwosc aby tak poprowadzic biznes na Internecie,
aby przeprowadzic to delikatnie nie zloszczac uzytkownikow. Mozesz
np. obnizyc koszt kupowanej uslugi, zarobic pieniadze i nawet otrzymac
slowa podziekowania za prowadzony serwis, jezeli tylko wiesz jak to
poprawnie zrobic.

Nie moge obiecac, ze zarobisz mnostwo pieniedzy sprzedajac jakis
produkt czy usluge, ale jestem pewien, ze po przeczytaniu tego przewodnika
bedziesz wiedzial duzo wiecej na ponizsze tematy:

* Techniki i narzedzia Internetu
* Tworzenie sklepu (placowki) na Internecie
* Co to jest i jak wyglada biznes na Internecie
* Zrodla biznesu na Necie
* Srodki zaplaty za twoje produkty
* Jak uniknac pulapek biznesowych na Internecie

          Aby otrzymac kopie :

  "100 COOL THINGS TO DO ON THE INTERNET!"
                   - or -
   "DOCTOR BOB'S INTERNET BUSINESS GUIDE"

Wyslij zaadresowana koperta zwrotna ze znaczkiem oraz po 5$ za kazda ksiazke
(moze byc to czek, money order lub po prostu cash) na adres:

 -->  DOCTOR BOB
 -->  PO BOX 39, DEPT U4
 -->  TILLSON, NY 12486  USA

Jezeli zamowienie wysylasz e-mail, nie musisz dolaczac koperty ale nie
zapomnij o podaniu adresu e-mail.

Dla zainteresowanych poza granicami USA: Nie dolaczaj znaczka ale prosze
dolacz 1$ na poczte. Jest bardzo trudno dostac zapomoge od panstwa na
koszty wewnetrzne Internetu, a wyobraz sobie ile kosztuje wyslanie 10 czy
30 listow za granice. I jezeli naprawde nie masz innej mozliwosci to
przyslij zaplate w walucie swojego kraju, ale uwzglednij przelicznik
panujacy w danej chwili. Niestety nie akceptuje czekow i money order
wystawionych przez inny niz amerykanski bank czy poczte.

Akceptuje takze elektroniczna zaplate przez NetCash and First Virtual!
Dla uzyskania szczegolow wyslij poczte do catalog@agents.com ze slowami
DOCTOR BOB w pierwszej linii swojego listu.

            POLSKI SLOWNIK WYRAZEN UZYWNYCH W TEKSCIE

E-MAIL        - elektronic mail czyli poczta elektroniczna

FILE          - plik

DIRECTORY     - kartoteka, katalog

SUBJECT       - temat

Od autorow tlumaczenia: Wszystkie uwagi dotyczace tlumaczenia sa mile
widziane i prosimy je kierowac pod jeden z dwoch adresow:

  poskrobe@ttpn.natp.gmeds.com
  gzlvll@

             Copyright (c) 1994-95, "Doctor Bob" Rankin

  Wszystkie prawa zastrzezone. Udziela sie pozwolenia na wykonywanie
  kopii na dyskietkach i rozpowszechnianie dokumentu pod warunkiem, iz
  powyzsza nota wraz z udzieleniem pozwolenia jest zachowana na wszystkich
  kopiach. Korzystaj z tego dokumentu bez obaw.

  Osoby pragnace strescic ten dokument w swoich publikacjach powinny
  umiescic instrukcje w jaki sposob mozna uzyskac caly powyzszy tekst.
  Uprzejmnie prosze o dostarczenie mi kopii swojej publikacji, w ktorej
  zostanie wykorzystany moj dokument.