IMiMT  
  Home arrow News (PL) arrow Wybory 2002 arrow Program Polski | English
ZM

Main Menu
 Home
 Contact Us
 Executives
 Staff
 History
 Research
 Education
 Services
 Conferences
 The Web Links
 News (PL)
 Institute Newspaper (PL)
 Wybory 2002
indent Program
 Wybory 2005
 Archive
 Publications
 Events
 Blog
 Mail (Intranet)

Login Form
Username

Password

Remember me
Forgotten your password?

 2015-09-02, 13:31
Program wyborczy dr hab. in¿ Jerzego Kalety   Print 
Written by Administrator  
2003-11-29, 15:49

Spis tre¶ci

Deklaracja

P.T. Pracownicy
Instytutu Materia³oznawstwa
i Mechaniki Technicznej
w miejscu

Szanowni Pañstwo,

podj±³em decyzjê o kandydowaniu na stanowisko dyrektora Instytutu w nastêpnej kadencji.

W latach 1996-99 by³em z-c± dyrektora ds. nauki i wspó³pracy z przemys³em, a wbie¿±cej kadencji dyrektorem. Rezultaty osi±gniête w okresie sze¶ciu lat s± znacz±ce. Nast±pi³ przyrost samodzielnej kadry naukowej. W roku bie¿±cym odzyskamy uprawnienia do nadawania stopnia doktora. Istotnej poprawie uleg³a baza materialna. S³u¿y³y temu liczne inwestycje remontowe, ale równie¿ aparaturowe. Uzyskano znaczne ¶rodki finansowe, z tego w du¿ym stopniu ze ¼róde³ pozawydzia³owych. Przyczyni³y siê do tego granty KBN, zlecenia, ¶rodki z fundacji (FNP) oraz ze ¼róde³ miêdzynarodowych (Phare, Ceepus). Zwiêkszeniu uleg³y dochody pracowników z tytu³u honorariów. Zapisano na koncie kolejne osi±gniêcia dydaktyczne, z tego g³ównie w pracy z utalentowan± m³odzie¿± (ITS). Zorganizowano 5 miêdzynarodowych konferencji lub szkó³ naukowych. Znacz±co rozwiniêto wspó³pracê miêdzynarodow± wykorzystuj±c j± g³ównie do kszta³cenia doktorantów i habilitantów. Umocniono rolê seminariów naukowych. Uzyskano liczne dowody uznania dla aktywno¶ci naszych pracowników w postaci medali na targach naukowych, nagród materialnych czy dotacji specjalnych.

Procesy te nale¿y w nadchodz±cej kadencji kontynuowaæ i poszerzaæ.

Instytut postrzegany na zewn±trz jako jednostka naukowo-dydaktyczna, jest dla nas, pracowników i doktorantów, przede wszystkim miejscem realizacji planów zawodowych. Powinien te¿ byæ a dotychczas nie jest w pe³ni miejscem osi±gania godziwych zarobków. Zauwa¿amy ostatnio, ¿e szybko zmienia siê otoczenie spo³eczne i gospodarcze Uczelni. Zmianom musi ulegaæ równie¿ Instytut i jego kadra, by zachowaæ a lepiej jeszcze umocniæ pozycjê dydaktyczn± i naukow± w nowych, coraz bardziej rynkowych realiach. I nawet je¶li zmiany budz± obawy, z ich nieuchronno¶ci± trzeba siê pogodziæ. Niepokoje w tym zakresie mo¿na w du¿ym stopniu rozproszyæ tworz±c program dzia³ania jednostki i skupiaj±c wokó³ niego i dyrekcji spo³eczno¶æ Instytutu.

Nie ma u nas ugruntowanej tradycji prezentacji programów wyborczych kandydatów na dyrektora. Przedstawiaj±c w za³±czeniu swoje pogl±dy pragnê zatem taki obyczaj zainicjowaæ.

Dyskusja o przysz³o¶ci Instytutu wymaga ,,po³o¿enia na stó³'' zarówno koncepcji d³ugofalowej, np. 10-letniej, jak i znacznie bardziej konkretnego katalogu dzia³añ na okres 3 letniej kadencji.

Chc±c siê wywi±zaæ z tego zadania przedstawiam projekt Misji Instytutu, co mo¿e u³atwiæ dyskusjê o programie d³ugofalowym. Przedk³adam jednocze¶nie propozycjê pakietu zamierzeñ na lata 2002 - 2005.

Program pragnê wdra¿aæ wspólnie z ogó³em Pracowników i przy codziennym wsparciu zastêpców dyrektora, na których tak jak i w bie¿±cej kadencji proponujê.

  • Dra hab. in¿. W³odzimierza Dudziñskiego, prof. nadzw. PWr. (nauka i wspó³praca z przemys³em),
  • Dra in¿. Stanis³awa Piesiaka (dydaktyka i studia doktoranckie),
  • Mgr Gra¿ynê Koñczal (administracja)

D³ugotrwa³e emocje zwi±zane z wydzieleniem Zak³adu Wytrzyma³o¶ci Materia³ów wygas³y. Wysi³ek ogó³u Pracowników i dyrekcji zwi±zany jest znowu z realizacj± bie¿±cych zadañ dydaktycznych i naukowych, zleceñ, grantów a tak¿e kszta³ceniem kadr, pomna¿aniem bazy materialnej oraz planowaniem dalszego rozwoju Instytutu. Temu ostatniemu zadaniu sprzyja dodatkowo tocz±ca siê w Uczelni kampania wyborcza, teraz na szczeblu wydzia³owym i instytutowym. Dlatego zapraszam Pañstwa do dyskusji przed³o¿onych przeze mnie propozycji i przedk³adania w³asnych.

Wyra¿am jednocze¶nie nadziejê, i¿ mogê liczyæ na poparcie przez Pañstwa g³ównych elementów mojego programu i mojej kandydatury.

/dr hab. in¿. Jerzy Kaleta/

Wroc³aw, kwiecieñ 2002r.

Misja Instytutu (projekt)

Misj± Instytutu Materia³oznawstwa i Mechaniki Technicznej Politechniki Wroc³awskiej jest zdobycie w Europie ¦rodkowej pozycji lidera postêpu i osi±gniêcie jej przez rozwój uniwersyteckiego kszta³cenia, badañ naukowych i wdro¿eñ w obszarze Mechaniki i In¿ynierii Materia³ów, w ¶cis³ym zwi±zku z rozwojem dyscyplin podstawowych.

G³ówne elementy misji to:

  • kszta³cenie, g³ównie elitarne, na zasadzie jedno¶ci nauczania i badañ, w dziedzinie Mechaniki oraz In¿ynierii Materia³ów, przygotowuj±ce kadry dla jednostek naukowo-badawczych oraz przemys³u high-tech w Europie,

  • tworzenie programów, metodyk i materia³ów nauczania wykorzystywanych przez inne uczelnie oraz stosowanych do powszechnego, permanentnego kszta³cenia in¿ynierów z wykorzystaniem najnowszych technik przekazu,

  • rozwój badañ naukowych z zakresu Mechaniki oraz In¿ynierii Materia³ów w symbiozie z postêpami dyscyplin podstawowych (biologia, chemia, fizyka, matematyka).

    Badania stosowane powinny uwzglêdniaæ z kolei dynamiczny rozwój kluczowych dziedzin takich jak: medycyna, telekomunikacja, informatyka, transport, energetyka, biotechnologia, nanotechnologia, ochrona ¶rodowiska,

  • wspó³praca z wiod±cymi uniwersytetami i placówkami badawczymi na rzecz budowy Europejskiej Przestrzeni Badañ, kompatybilno¶ci kszta³cenia, wymiany kadry i studentów, w celu budowy spo³eczeñstwa wiedzy,

  • promocja aplikacji, kszta³towanie postaw proinnowacyjnych oraz przekonania, i¿ postêp naukowy stymuluje rozwój gospodarczy i jest przedmiotem efektywnej dzia³alno¶ci komercyjnej.

Pakiet zamierzeñ na kadencjê 2002-2005 (projekt)

Poni¿ej przedstawi³em moje opinie na temat sytuacji w Instytucie i postulowanych g³ównych dzia³añ w nadchodz±cej kadencji. Sprawy te zosta³y arbitralnie pogrupowane w nastêpuj±cy sposób, a mianowicie:

  • Dydaktyka; stan aktualny i potrzeby
  • Rozwój kadr
  • Nauka; stan obecny i postulowane kierunki dzia³añ
  • Finanse
  • Wspó³praca miêdzynarodowa szans± na przyspieszenie rozwoju Instytutu
  • Organizacyjne i techniczne zabezpieczenie dzia³alno¶ci naukowej i dydaktycznej

Dydaktyka; stan aktualny i potrzeby

Instytut kszta³ci studentów w zakresie szeroko pojmowanej Mechaniki, Wytrzyma³o¶ci Materia³ów i Materia³oznawstwa. Dominuje dydaktyka tzw. masowa, g³ównie dla studentów wydzia³ów: Mechanicznego, Mechaniczno-Energetycznego oraz Informatyki i Zarz±dzania. Du¿e obci±¿enie dydaktyczne zapewnia stabilno¶æ zatrudnienia.

Trwa³ym dorobkiem jest wiod±cy udzia³ Instytutu w prowadzonym od 12 lat ogólnowydzia³owym eksperymencie dydaktycznym z m³odzie¿± wybitnie uzdolnion± (ITS). Absolwenci stali siê poszukiwanymi kandydatami na studia doktoranckie na Wydziale (60 70% kandydatów w ka¿dym roku) oraz zagranic±. Nabór studentów na tê formê kszta³cenia z innych wydzia³ów i uczelni (matematyka, fizyka, chemia, budownictwo) poszerza zasiêg eksperymentu. Sta³o siê to podstaw± do opracowania miêdzyuczelnianej koncepcji kszta³cenia elitarnego, która zostanie wdro¿ona w roku bie¿±cym.

Konsekwentnie upowszechniano tezê o konieczno¶ci utrzymywania silnych zwi±zków miêdzy dydaktyk±, a nauk± w kszta³ceniu uniwersyteckim. Studentów (g³ównie ITS) w³±czono do realizacji grantów. S± oni równie¿ coraz czê¶ciej wspó³autorami prac naukowych. Program zajêæ laboratoryjnych wzbogacono o tematykê wywodz±c± siê z bie¿±cych prac naukowych.

Znacz±co zmodernizowano bazê materialn± (modernizacja laboratorium materia³oznawstwa oraz laboratorium komputerowego). Z mo¿liwo¶ci otwartego laboratorium komputerowego skorzysta³o w ci±gu 4 lat 36 tysiêcy(!) studentów; nie licz±c zajêæ zorganizowanych. Regularne kolejki ,,do komputera'' ¶wiadcz± o tym, i¿ nadal ,,popyt przewy¿sza poda¿''. W nadchodz±ce wakacje zakoñczony zostanie remont du¿ej sali dydaktycznej (zapewnione finansowanie, przetarg na wykonanie robót w toku).

Poszerzenie kadry o pracowników dyscyplin podstawowych (matematyka, fizyka, chemia) wzbogaci³o ofertê dydaktyczn± i wprowadzi³o zmiany metodyczne. Podjêto udane próby wykorzystania informatyki do nauczania Materia³oznawstwa, Mechaniki i Wytrzyma³o¶ci Materia³ów. Podjêto pilotowe kszta³cenie w jêzyku angielskim. Zrealizowano specjalistyczne wyk³ady i zajêcia laboratoryjne dla studentów i doktorantów uczelni zachodnich.

Doskonalenie procesu dydaktycznego wymaga podjêcia ró¿norodnych dzia³añ, z których za szczególnie istotne uwa¿am przyjête poni¿ej.

  1. Rozwoju kszta³cenia elitarnego w systemie ITS. Przysz³o¶æ kadrowa Wydzia³u, w tym i Instytutu, realizacja planów naukowych, rozwój wspó³pracy zagranicznej zale¿± w sposób bezpo¶redni od pracy z m³odzie¿± uzdolnion±.

    Sekwencja ,,zdolny student ITS warto¶ciowy absolwent silnie motywowany doktorant doktor twórca technologii, pracownik naukowy lub przedstawiciel kierowniczych gremiów w gospodarce'' jest rozwi±zaniem wartym du¿ych nak³adów. System kszta³cenia elitarnego nale¿y wzmacniaæ przez szerszy nabór studentów innych wydzia³ów oraz wdro¿enie kszta³cenia miêdzyuczelnianego,

  2. Kluczowe znaczenie ma reaktywowanie kszta³cenia na kierunku In¿ynieria Materia³ów. Wydaje siê, ¿e mamy aktualnie atuty programowe i kadrowe, by uda³o siê zmieniæ nastawienie studentów i by rekrutowaæ najlepszych.

  3. Zmiana tempa ¿ycia coraz bardziej rynkowy stosunek do oferty dydaktycznej (,,rynkowo¶æ'' wyra¿a dylemat czy przyjd± studiowaæ do nas na Wydzia³, czy gdzie indziej?) zmusza nas do zmian programowych i metodycznych. Nie musi to oznaczaæ rezygnacji z wymagañ i obni¿ania poziomu. Mo¿e natomiast sprowadzaæ siê do pytania na czym te wymagania powinny dzisiaj polegaæ i co zawieraæ, czy na pewno wszystko co dotychczas? Nale¿y rozwa¿yæ w jakim stopniu program przedmiotu realizowaæ tradycyjnymi formami (wyk³ad, æwiczenia, laboratorium), a w jakim stopniu przez samodzielne opracowanie materia³u przez studenta. Samokszta³cenie wymaga z kolei przed³o¿enia studentowi mo¿liwo¶ci i narzêdzi (zestawy zadañ, bazy danych, dostêp do laboratorium). Wymienione problemy to kluczowe zadania dla ogó³u pracowników Wydzia³u i Instytutu, a szczególnie dla zespo³ów dydaktycznych.

  4. Komputeryzacja (informatyzacja) dydaktyki nadal jest tylko has³em i niewykorzystanym narzêdziem. Podobnie pozosta³e media, czêsto mo¿liwe do zakupienia. Podjête w Instytucie prace naukowe (w zakresie zdalnego nauczania: tzw. eksperyment zdalnie sterowany) nale¿y wspieraæ. Wskazane by³oby znalezienie kilku partnerów krajowych i zagranicznych do rozwoju tych metod. Tematyka ta daje równie¿ szansê na stworzenie konsorcjum i ubieganie siê o granty.

Rozwój kadr

O powodzeniu ka¿dej instytucji decyduj± zatrudnieni w niej ludzie. Instytut dysponuje interdyscyplinarn± kadr± reprezentuj±c± Mechanikê i Materia³oznawstwo, przy czym kadra ta wykszta³cenie podstawowe udokumentowane doktoratem lub habilitacj± uzyska³a w dyscyplinach takich jak fizyka, matematyka, chemia, fizykochemia i informatyka. Pracownicy to kapita³, który nale¿y w pe³ni wykorzystaæ. Rozwój zawodowy poszczególnych pracowników umiejêtnie skojarzony z celami Instytutu to kluczowe zadanie w nadchodz±cej kadencji.

Jakie s± zatem szanse rozwoju w tym zakresie?

  1. Jeszcze do koñca bie¿±cej kadencji zakoñczone zostan± dwa przewody habilitacyjne. Mamy szansê na trwa³e odzyskanie praw do nadawania stopnia doktora. Uwzglêdniaj±c zakoñczone i bêd±ce w fazie koñcowej przewody, w tej kadencji nadane zostan± 5. osobom stopnie doktora nauk technicznych.

  2. Analiza aktywno¶ci naukowej, wieku i mo¿liwo¶ci w gronie samodzielnych pracowników nauki pozwala przyj±æ za bardzo realne uzyskanie przez piêæ osób tytu³u profesora. W pe³ni mo¿liwe jest te¿ ukoñczenie 3 rozpraw habilitacyjnych, z których 2 s± mocno zaawansowane.

  3. Liczne grono doktorantów i dotychczasowe postêpy stwarzaj± nadziejê na zakoñczenie 15 przewodów. Nale¿y zwróciæ uwagê, by obrony nastêpowa³y po regulaminowych 3, maksymalnie 4 latach. Istniej± kadrowe i techniczne mo¿liwo¶ci rekrutowania rocznie 10 doktorantów; nie ma problemu ze znalezieniem odpowiednich kandydatów. Rozwi±zania wymaga problem finansowania stypendiów. Instytut otrzymuje rocznie 2 - 3 stypendia. Koszty dodatkowych zdecydowano pokrywaæ ze ¶rodków Instytutu. Nie zaspokaja to potrzeb. Nale¿y zatem podj±æ skuteczne starania w ramach Uczelni, w fundacjach (np. FNP), wKBN, a ponadto uzyskaæ ¶rodki przez finansowanie z wykorzystaniem projektów badawczych i programów miêdzynarodowych. Tê ostatni± mo¿liwo¶æ omówiono w czê¶ci po¶wiêconej wspó³pracy miêdzynarodowej. Rozwa¿yæ nale¿y ponadto nabór na p³atne studia doktoranckie z grona pracowników przemys³u oraz kandydatów z zagranicy.

  4. Doskonal±c w³asne kadry nale¿y tak jak dotychczas zabiegaæ o zatrudnienie pracowników z zewn±trz o kwalifikacjach niemo¿liwych do uzyskania na Wydziale. Dotyczy to g³ównie dyscyplin podstawowych i w ¶cis³ym zwi±zku z dalszymi planami Instytutu w zakresie rozwoju MechanikiIn¿ynierii Materia³ów.

  5. Podnoszenie kwalifikacji powinno tak¿e dotyczyæ pracowników technicznych i administracyjnych (w bie¿±cej kadencji wspierano finansowo studia 3 osób). Nale¿y równie¿ wspieraæ plany tej grupy pracowników maj±ce na celu uzyskanie stopnia doktora.

Nauka; stan obecny i postulowane kierunki dzia³añ

Instytut ma relatywnie m³od± kadrê samodzielna, liczn± grupê doktorantów, klarowny profil badawczy, wzglêdnie dobre warunki lokalowe i aparaturowe, a w rezultacie dobr± ,,pozycjê startow±'' w nowych, bardziej rynkowych realiach naukowych.

Dorobek naukowy i ugruntowana pozycja Instytutu dotyczy dwóch dyscyplin: Mechaniki oraz Materia³oznawstwa, które coraz bardziej ,,zmierza'' w kierunku In¿ynierii Materia³ów.

W przypadku Mechaniki aktywno¶æ naukowa dotyczy problemów dynamiki uk³adów materialnych i konstrukcji, metod badawczych mechaniki eksperymentalnej, analizy wymiarowej, matematycznego modelowania procesów uszkodzenia materia³ów konstrukcyjnych, biomechaniki. Nasza aktywno¶æ dotyczy równie¿ opisu procesu zmêczenia i pêkania materia³ów w metalach konwencjonalnych i spiekanych oraz kompozytach na bazie tworzyw sztucznych, jak równie¿ budowy modeli cia³ w z³o¿onym stanie naprê¿enia w warunkach obci±¿eñ zmiennych w czasie.

Aktywno¶æ naukowa w zakresie In¿ynierii Materia³ów obejmuje badanie struktury oraz w³asno¶ci mechanicznych i u¿ytkowych szerokiego spektrum materia³ów konstrukcyjnych. W szczególno¶ci dotyczy to badañ metalograficznych i korozyjnych oraz kinetyki i mechanizmów przemian fazowych w stopach ¿elaza, miedzi i aluminium oraz struktury i w³asno¶ci zmêczeniowych materia³ów spiekanych i wzmacnianych kompozytów polimerowych.

Od dwóch lat w nastêpstwie zatrudnienia dwóch specjalistów z zakresu fizykochemii oraz technologii tworzyw sztucznych otrzymywane i badane s± materia³y uzyskiwane technologiami zol-¿el oraz tworzywa sztuczne i kompozyty o specjalnych w³asno¶ciach.

Maj±c na uwadze ,,dzisiejszy stan posiadania'', ale równie¿ obserwowane i przewidywane tendencje na rynku naukowym pozwoli³em sobie sformu³owaæ propozycje dotycz±ce nauki na nadchodz±c± kadencjê.

  1. Wskazane jest przyjêcie programu dzia³ania Instytutu w zakresie nauki na 10 lat. Realizacja takiego programu by³aby swoistym wype³nieniem Misji Instytutu. Z programu wynikaæ powinny potrzeby kadrowe i materialne. Program bêdzie te¿ podstaw± do opracowania 3. letnich i rocznych planów dzia³añ Instytutu i jego zak³adów.

  2. Nale¿y dokonaæ przegl±du dotychczasowych kierunków aktywno¶ci pod k±tem szans ich dalszego rozwoju i mo¿liwo¶ci odniesienia sukcesu naukowego. Za aktualne naukowo nale¿a³oby uznaæ te, które s± publikowalne w renomowanych periodykach i maj± szansê finansowania w postaci grantów, w tym i miêdzynarodowych.

  3. Dalszy rozwój Mechaniki oraz In¿ynierii Materia³ów powinien, w wiêkszym stopniu jak dotychczas, nastêpowaæ w powi±zaniu z nowymi grupami materia³ów i nowymi technologiami. Nie rozstrzygaj±c, co powinno byæ priorytetem, ale zachêcaj±c do dyskusji na temat, proponujê rozwa¿yæ nastêpuj±ce sugestie:
    • osi±gniêcia uzyskane w Instytucie w zakresie materia³ów spiekanych, wybranych tworzyw sztucznych i kompozytów czy materia³ów uzyskiwanych technologi± zol-¿el nale¿y rozwijaæ,

    • prace (zainicjowane dyplomami, przygotowywanymi rozprawami doktorskimi i habilitacyjnymi) z zakresu wybranych materia³ów tzw. funkcjonalnych (ang.: Smart Materials) takich jak ciecze magnetoreologiczne, materia³y o gigantycznej magnetostrykcji czy materia³y z pamiêci± kszta³tu nale¿y kontynuowaæ,

    • wskazane by³oby wy³onienie kilku jeszcze obszarów tematycznych z zakresu materia³ów zaawansowanych i zainicjowanie prac naukowych. ,,Kandydatami'' do tej grupy mog± byæ np.: wybrane biomateria³y, tworzywa ceramiczne, piany metaliczne czy materia³y na warstwy o specjalnych w³asno¶ciach.
  4. Wybór tematyki badawczej musi w wiêkszym stopniu jak dotychczas uwzglêdniaæ poza oczywistym kryterium aktualno¶ci naukowej priorytety badawcze Unii Europejskiej, KBN oraz innych instytucji i organizacji zajmuj±cych siê prognozowaniem w nauce i gospodarce. Kolejnym kryterium powinna byæ szansa utworzenia konsorcjum naukowego z udzia³em renomowanych jednostek badawczych w Polsce i w Europie.

  5. Dzia³alno¶æ naukowa uwzglêdniaj±c jasne stanowisko Rady Naukowej prowadzona byæ powinna w ramach trzech zak³adów, a mianowicie:
    • Mechaniki,
    • Mechaniki O¶rodków Ci±g³ych,
    • Materia³oznawstwa.
    Dwa pierwsze powstan± w miejsce istniej±cego obecnie zak³adu Dynamiki.

W nieodleg³ej przysz³o¶ci mo¿liwe bêdzie te¿ powstanie kolejnej jednostki o roboczej nazwie Zak³ad Fizykochemii Materia³ów Zaawansowanych.

Finanse

¦rodki finansowe musz± zabezpieczyæ potrzeby w zakresie uposa¿eñ, stypendiów doktoranckich, inwestycji aparaturowych oraz bie¿±cej dzia³alno¶ci naukowej. Szczególnie wa¿ne jest zwiêkszenie dochodów pracowników i doktorantów z tytu³u honorariów (prac zleconych).

Nie nale¿y ze wzglêdu na realia gospodarcze zak³adaæ wzrostu finansowania z bud¿etu pañstwa. Pewne jest natomiast, i¿ finansowanie z tego ¼ród³a bêdzie silniej jak dotychczas uzale¿nione od pozycji Instytutu w rankingu naukowym.

W nadchodz±cym okresie za istotne uwa¿am nastêpuj±ce dzia³ania, zarówno systematyczne jak i akcyjne:

  1. Trzeba skuteczniej wystêpowaæ o coraz trudniejsze do uzyskania ¶rodki bud¿etowe (tzw. statutowe oraz na badania w³asne). Wymaga to permanentnych starañ o wysok± pozycjê jednostki (publikacje w pismach filadelfijskich, ksi±¿ki, doktoraty, habilitacje, profesury). Jednocze¶nie nale¿y wykorzystaæ wszelkie formy akcyjne takie jak rektorskie fundusze wspierania prac doktorskich i habilitacyjnych oraz uczelniane granty badawcze (Centrum Nanotechnologii, Centrum Biotechnologii).

  2. Nale¿y regularnie opracowywaæ i przedk³adaæ wnioski o granty KBN (badawcze, celowe, doktoranckie i habilitacyjne). Dotychczasowa aktywno¶æ zespo³ów badawczych w tym zakresie jest nierównomierna. Instytut mo¿e w ka¿dej edycji konkursów KBN, czyli co pó³ roku, wystêpowaæ z 2 3 grantami badawczymi i niezbêdn± liczb± grantów doktoranckich i habilitacyjnych. Udane dotychczas starania o finansowanie zakupów aparatury powinny byæ zachêt± do kolejnych aplikacji w KBN i FNP.

  3. Coraz wiêksz± rolê w finansowaniu dzia³alno¶ci Instytutu powinny odgrywaæ ¶rodki z programów miêdzynarodowych, g³ównie z Unii Europejskiej (6.PR, Phare, ISPA itd.). Zagadnienia te omówiono dok³adniej w czê¶ci po¶wiêconej wspó³pracy z zagranic±.

  4. Kontynuowaæ nale¿y prace na rzecz uzyskania akredytacji dla laboratoriów instytutowych, co zwiêkszy ofertê badawcz± i us³ugow± I-19. Co istotne uprawnienia akredytacyjne bêd± wa¿ne w Unii Europejskiej. Istniej± realne szanse na zakoñczenie tego procesu w 2003 roku.

  5. Nale¿y zabiegaæ o wszelkie formy zleceñ, zarówno du¿ych jak i drobnych od podmiotów gospodarczych, jednostek badawczych, wymiaru sprawiedliwo¶ci itp. Jest to znacz±ce ¼ród³o dochodów Instytutu. Do¶wiadczenia ostatniej kadencji wskazuj± te¿ na wzrastaj±ce mo¿liwo¶ci uzyskania zleceñ od naukowych jednostek zagranicznych.

  6. Niezbêdne jest stworzenie nowych warunków do komercjalizacji wyników badawczych przez utworzenie firmy typu spin-off. Instytut dysponuje ofert± naukow± (oryginalne produkty i us³ugi), które mog± zapewniæ sukces rynkowy.

  7. Warunkiem efektywno¶ci w pozyskiwaniu zleceniodawców jest skuteczny marketing. Nale¿y zmodyfikowaæ strony internetowe WWW oraz informatory tradycyjne. Wskazane jest uczestniczenie Instytutu w targach naukowych, imprezach ¦wiêta Nauki i prezentacjach przy okazji znacz±cych konferencji.

Wspó³praca miêdzynarodowa szans± na przyspieszenie rozwoju Instytutu

Instytut posiada wieloletnie, w wielu przypadkach równie¿ owocne, kontakty z o¶rodkami naukowymi w Europie (Karlsruhe, Siegen, Essen, Berlin, Drezno, Lwów) w Izraelu, USA, Kanadzie a nawet w Chinach. Kolejne kontakty s± aktualnie nawi±zywane.

Jeste¶my a mo¿emy byæ w wiêkszym stopniu po¿±danym partnerem dla zagranicznych o¶rodków o silnej pozycji naukowej. Posiadamy ku temu kilka atutów, a mianowicie: interdyscyplinarn± kadrê naukow±, wzglêdnie dobre wyposa¿enie, interesuj±ce propozycje programowe oraz uzdolnionych absolwentów, którzy s± poszukiwanymi kandydatami na studia doktoranckie.

Poszerzaj±ca siê mo¿liwo¶æ wspó³pracy naukowej i dydaktycznej zwi±zana jest z akcesem Polski do UE i musi byæ w pe³ni wykorzystana. Instytut nale¿y na trwale w³±czyæ do tzw. Europejskiej Przestrzeni Badawczej oraz Europejskiej Przestrzeni Kszta³cenia.

Wspó³praca miêdzynarodowa powinna zapewniæ nam w najbli¿szej kadencji dostêp do nowoczesnej bazy, warto¶ciowych zespo³ów naukowych, miêdzynarodowych programów badawczych. Jednocze¶nie powinna staæ siê znacz±cym ¼ród³em finansowania naszych zamierzeñ naukowych i dydaktycznych.

Za kluczowe w tym zakresie uwa¿am:

  1. opracowanie 2 - 3 propozycji projektów naukowych do realizacji w ramach 6. Programu Ramowego. Nale¿y ponadto przedk³adaæ wnioski w wiod±cych subprogramach takich jak Craft, Centra Doskona³o¶ci, fundusz stypendialny Marii Curie, fundusze wspieraj±ce konferencje naukowe itp.,

  2. przedk³adanie wniosków w ramach innych projektów europejskich takich jak CEEPUS, Erasmus-Socrates, Leonardo da Vinci,

  3. udzia³ w ogólnopolskich i regionalnych programach o du¿ym znaczeniu spo³ecznym i gospodarczym, a finansowanych ze ¶rodków PHARE, SAPARD orazISPA.

  4. zwiêkszenie aktywno¶ci dotychczasowych i nowych kontaktów bilateralnych. Plany wspó³pracy powinny zawieraæ konkretne propozycje w zakresie sta¿y naukowych, wymiany dyplomantów i doktorantów oraz budowy konsorcjów ubiegaj±cych siê o finansowanie du¿ych miêdzynarodowych projektów badawczych,

  5. stworzenie mo¿liwo¶ci programowych, technicznych i socjalnych umo¿liwiaj±cych przyjmowanie obcokrajowców na sta¿e d³ugoterminowe,

  6. utworzenie stanowiska do realizacji zadañ administracyjnych i finansowych zwi±zanych z przygotowaniem i realizacj± programów miêdzynarodowych.

Organizacyjne i techniczne zabezpieczenie dzia³alno¶ci naukowej i dydaktycznej

Instytut zapewnia obs³ugê organizacyjn± dzia³alno¶ci naukowej i dydaktycznej ogó³owi pracowników naukowych, zespo³om badawczym i zak³adom. Funkcje takie realizuje sekretariat, biblioteka i grono kilkunastu pracowników technicznych zwi±zanych na co dzieñ g³ównie z poszczególnymi zak³adami. Zakres tzw. ci±g³ych prac z tego zakresu obejmuje: finanse, zamówienia i zakupy, przep³yw korespondencji, organizacyjne zabezpieczenie dydaktyki, us³ugi biblioteczne, obs³ugê zleceñ i grantów, gospodarkê aparatur± (ewidencja, konserwacja, amortyzacja), zabezpieczenie funkcjonowania sprzêtu komputerowego i sieci oraz wyspecjalizowane, wysoce profesjonalne prace techniczne (np. budowa unikalnych uk³adów pomiarowych, obs³uga sprzêtu badawczego i dydaktycznego), itp. Do zadañ akcyjnych czêsto o du¿ej skali, nale¿± z kolei takie prace jak: sprawozdawczo¶æ, organizacyjne i finansowe zabezpieczenie konferencji, prace inwestycyjne czy planowanie obci±¿eñ dydaktycznych.

W ostatnich latach nastêpuj± istotne zmiany wp³ywaj±ce na zakres us³ug na Uczelni. Skoñczy³a siê bezpowrotnie ,,era samowystarczalno¶ci'' Szko³y. Instytut nie musi byæ dawn± ,,Zosi±-samosi±''. Wygaszony zosta³ popyt na czê¶æ prac, inne, bardziej profesjonalne, zlecane s± na zewn±trz. Rachunek ekonomiczny decyduje czy lepiej utrzymywaæ etat, czy zamówiæ us³ugê na zewn±trz. Inn± przyczyn± jest postêpuj±ca komputeryzacja, o czym w dalszej czê¶ci. Kolejnym argumentem jest spadek liczebno¶ci kadry naukowej.

Czy sytuacja ta zagra¿a zatrudnieniu pracowników obs³ugi?. Zdecydowanie nie musi! Równocze¶nie bowiem ro¶nie gwa³townie popyt na inne us³ugi. Akredytowane laboratorium bêdzie potrzebowaæ specjalistów od spraw jako¶ci. Brak jest osób do organizacji przetargów, przygotowania i obs³ugi miêdzynarodowych projektów badawczych, nowych us³ug z wykorzystaniem Internetu. Kwalifikowanej kadry bêdzie wymagaæ skomplikowana aparatura badawcza; pracowników potrzebowaæ bêdzie równie¿ nowa planowana jednostka gospodarcza na obrze¿ach Instytutu (tzw. spin-off).

Dlatego te¿ za szczególnie istotne w tym zakresie nale¿y uznaæ:

  1. Zdefiniowanie i zapewnienie wspó³czesnych standardów w zakresie funkcjonowania sekretariatu, biblioteki i o¶rodka informacji naukowo-technicznej oraz wszelkich innych us³ug, których utrzymanie w instytucie bêdzie niezbêdne dla sprawnej realizacji zadañ naukowych, dydaktycznych oraz z zakresu kszta³cenia kadr i aplikacji nauki w gospodarce.

  2. Podjêcie dzia³añ chroni±cych miejsca pracy przez modyfikacjê zakresu obowi±zków, szkolenie pracowników i generowanie nowych stanowisk zwi±zanych z kolejnymi zadaniami Instytutu.

  3. Transfer do¶wiadczeñ z innych czo³owych o¶rodków krajowych i zagranicznych w zakresie zarz±dzania i finansowania jednostek naukowych.

Widoczne s± w Instytucie postêpy w zakresie informatyzacji. Dzi¶ ka¿dy pos³uguje siê poczt± elektroniczna, Internetem, edytorem tekstu czy arkuszem kalkulacyjnym. Czê¶æ pracowników prowadzi prace badawcze i dydaktyczne wymagaj±ce korzystania z bardzo zaawansowanych narzêdzi informatycznych. Instytut (a dok³adniej zespó³ Prof. Krzysztofa Maruszewskiego) redaguje wspólnie z gronem chemików i fizyków (PWr + INTiBS PAN) miêdzynarodowe pismo Materials Science, które ma równie¿ mutacjê komputerow± w sieci WWW.

Z drugiej strony widoczne s± nadal ró¿nice w stopniu wykorzystania komputerów u nas i w wiod±cych jednostkach naukowych, krajowych i zagranicznych.

Dysponuj±c kadrami o wysokich kompetencjach z zakresu informatyki, zdoln± m³odzie¿± i niema³ymi ¶rodkami materialnymi, nale¿y w nadchodz±cej kadencji poczyniæ w tym obszarze znacz±ce postêpy. Za szczególnie istotne nale¿y uznaæ nastêpuj±ce zadania:

  1. W³±czenie Instytutu do pilotowej fazy opracowywanego na Uczelni systemu zarz±dzania wspomaganego komputerowo. Bardzo obiecuj±ce s± mo¿liwo¶ci przewidziane w projekcie, a dotycz±ce zarz±dzania finansami, kadrami, pomieszczeniami, mediami czy dydaktyk±.

  2. Zapewnienie Instytutowi dostêpu do szybkich ³±czy internetowych zwiêkszaj±cych przepustowo¶æ ze 100 Mega bitów do 1 Giga bita.

  3. Utworzenie wzorcowego lokalnego o¶rodka informacji naukowo-technicznej, który ma u³atwiæ dostêp do komputerowych baz danych, zapewniæ ,,przesiewowe'' badanie literatury, dostêp do elektronicznych ksi±¿ek, czasopism i artyku³ów i innych informacji u³atwiaj±cych prowadzenie badañ i dydaktyki.

  4. Dokoñczenie budowy sprawnego Intranetu zapewniaj±cego skuteczn± komunikacjê wewn±trz Instytutu, z pominiêciem lub znacz±cym ograniczeniem korespondencji tradycyjnej.

  5. Wdro¿enie lokalnych tzn. instytutowych standardów w zakresie takich hase³ jak e-biuro czy e-baza danych pomiarowych.

Inne sugestie dotycz±ce informatyzacji w dydaktyce czy promocji Instytutu omówiono wcze¶niej.

Inwestycje lokalowe (pomijaj±c bêd±ce w toku, np. sala 316) powinny poprawiæ standard pomieszczeñ pracowniczych, warunki prowadzenia dydaktyki i badañ. Szczególnie zasadne by³oby:

  1. Dokoñczenie prac zwi±zanych z wymian± sieci elektrycznych, komputerowych, alarmowych w pozosta³ych pomieszczeniach pracowniczych, dydaktycznych, laboratoryjnych oraz remontem ci±gów komunikacyjnych i sanitariatów.

  2. Poprawienie standardu pomieszczeñ Laboratorium Dynamiki, które nie by³y remontowane od 30. lat.

  3. Przeprowadzenie remontu dachu, wymiana windy osobowej i stowarzyszony z tymi dzia³aniami remont pomieszczeñ strychowych na potrzeby planowanego Laboratorium Nanotechnologii.

  4. Zawi±zanie konsorcjum instytutów bêd±cych ,,lokatorami'' budynku B-1 na rzecz przeprowadzenia dalszych prac w celu odtworzenia stanu architektonicznego i jednoczesnej modernizacji obiektu przed setn± rocznic± jego oddania do u¿ytku, co bêdzie mia³o miejsce w roku 2010.
Dalsze inwestycje aparaturowe s± z kolei niezbêdne do utrzymania poziomu naukowego jednostki, w której dominuj± badania eksperymentalne. Za kluczowe uznaæ w tym zakresie nale¿y:
  1. Wykorzystanie przyznanych ¶rodków (Phare, FNP, KBN) na zakup aparatury do badañ wytrzyma³o¶ciowych, strukturalnych, uniwersalnej elektronicznej aparatury pomiarowej i oprogramowania.

  2. Podejmowanie rozwa¿nych decyzji o zakupie, restytucji czy modernizacji aparatury. Koszty zakupu i utrzymania sprzêtu bowiem rosn±. Szczególnie wskazany jest przegl±d aparatury pod k±tem jej dotychczasowego wykorzystania w badaniach naukowych, wdro¿eniowych, pracach na stopieñ. Nale¿y te¿ rozwa¿yæ mo¿liwo¶æ tworzenie konsorcjum z jednostkami PWr i innymi jednostkami badawczymi, na rzecz lepszego wykorzystania aparatury badawczej.

/dr hab. in¿. Jerzy Kaleta/

Wroc³aw, kwiecieñ 2002 r.


NanoMitex

NanoMitex

NanoMitex

Sol-Gel Laboratory
Sol-Gel Laboratory

Pracownik

Latest News
Dr in¿. Jerzy Tadeusz Baranek
Rada Instytutu
Posiedzenie Rady Instytutu
PUBLICZNA OBRONA ROZPRAWY DOKTORSKIEJ
Wykonanie umowy zlecenia

 
Go to top of page  Home | Contact Us | Executives | Staff | History | Research | Education | Services | Conferences | The Web Links | News (PL) | Ludzie | Publications | Events | Blog | Mail (Intranet) |
© Instytut Materia³oznawstwa i Mechaniki Technicznej Politechniki Wroc³awskiej