2003-11-29, 15:49
P.T. Pracownicy Instytutu Materia³oznawstwa i Mechaniki Technicznej w miejscu
Szanowni Pañstwo,
podj±³em decyzjê o kandydowaniu na stanowisko dyrektora Instytutu w nastêpnej kadencji.
W latach 1996-99 by³em z-c± dyrektora ds. nauki i wspó³pracy z przemys³em, a wbie¿±cej kadencji dyrektorem. Rezultaty osi±gniête w okresie sze¶ciu lat s± znacz±ce. Nast±pi³ przyrost samodzielnej kadry naukowej. W roku bie¿±cym odzyskamy uprawnienia do nadawania stopnia doktora. Istotnej poprawie uleg³a baza materialna. S³u¿y³y temu liczne inwestycje remontowe, ale równie¿ aparaturowe. Uzyskano znaczne ¶rodki finansowe, z tego w du¿ym stopniu ze ¼róde³ pozawydzia³owych. Przyczyni³y siê do tego granty KBN, zlecenia, ¶rodki z fundacji (FNP) oraz ze ¼róde³ miêdzynarodowych (Phare, Ceepus). Zwiêkszeniu uleg³y dochody pracowników z tytu³u honorariów. Zapisano na koncie kolejne osi±gniêcia dydaktyczne, z tego g³ównie w pracy z utalentowan± m³odzie¿± (ITS). Zorganizowano 5 miêdzynarodowych konferencji lub szkó³ naukowych. Znacz±co rozwiniêto wspó³pracê miêdzynarodow± wykorzystuj±c j± g³ównie do kszta³cenia doktorantów i habilitantów. Umocniono rolê seminariów naukowych. Uzyskano liczne dowody uznania dla aktywno¶ci naszych pracowników w postaci medali na targach naukowych, nagród materialnych czy dotacji specjalnych.
Procesy te nale¿y w nadchodz±cej kadencji kontynuowaæ i poszerzaæ.
Instytut postrzegany na zewn±trz jako jednostka naukowo-dydaktyczna, jest dla nas, pracowników i doktorantów, przede wszystkim miejscem realizacji planów zawodowych. Powinien te¿ byæ a dotychczas nie jest w pe³ni miejscem osi±gania godziwych zarobków. Zauwa¿amy ostatnio, ¿e szybko zmienia siê otoczenie spo³eczne i gospodarcze Uczelni. Zmianom musi ulegaæ równie¿ Instytut i jego kadra, by zachowaæ a lepiej jeszcze umocniæ pozycjê dydaktyczn± i naukow± w nowych, coraz bardziej rynkowych realiach. I nawet je¶li zmiany budz± obawy, z ich nieuchronno¶ci± trzeba siê pogodziæ. Niepokoje w tym zakresie mo¿na w du¿ym stopniu rozproszyæ tworz±c program dzia³ania jednostki i skupiaj±c wokó³ niego i dyrekcji spo³eczno¶æ Instytutu.
Nie ma u nas ugruntowanej tradycji prezentacji programów wyborczych kandydatów na dyrektora. Przedstawiaj±c w za³±czeniu swoje pogl±dy pragnê zatem taki obyczaj zainicjowaæ.
Dyskusja o przysz³o¶ci Instytutu wymaga ,,po³o¿enia na stó³'' zarówno koncepcji d³ugofalowej, np. 10-letniej, jak i znacznie bardziej konkretnego katalogu dzia³añ na okres 3 letniej kadencji.
Chc±c siê wywi±zaæ z tego zadania przedstawiam projekt Misji Instytutu, co mo¿e u³atwiæ dyskusjê o programie d³ugofalowym. Przedk³adam jednocze¶nie propozycjê pakietu zamierzeñ na lata 2002 - 2005.
Program pragnê wdra¿aæ wspólnie z ogó³em Pracowników i przy codziennym wsparciu zastêpców dyrektora, na których tak jak i w bie¿±cej kadencji proponujê.
- Dra hab. in¿. W³odzimierza Dudziñskiego, prof. nadzw. PWr. (nauka i wspó³praca z przemys³em),
- Dra in¿. Stanis³awa Piesiaka (dydaktyka i studia doktoranckie),
- Mgr Gra¿ynê Koñczal (administracja)
D³ugotrwa³e emocje zwi±zane z wydzieleniem Zak³adu Wytrzyma³o¶ci Materia³ów wygas³y. Wysi³ek ogó³u Pracowników i dyrekcji zwi±zany jest znowu z realizacj± bie¿±cych zadañ dydaktycznych i naukowych, zleceñ, grantów a tak¿e kszta³ceniem kadr, pomna¿aniem bazy materialnej oraz planowaniem dalszego rozwoju Instytutu. Temu ostatniemu zadaniu sprzyja dodatkowo tocz±ca siê w Uczelni kampania wyborcza, teraz na szczeblu wydzia³owym i instytutowym. Dlatego zapraszam Pañstwa do dyskusji przed³o¿onych przeze mnie propozycji i przedk³adania w³asnych.
Wyra¿am jednocze¶nie nadziejê, i¿ mogê liczyæ na poparcie przez Pañstwa g³ównych elementów mojego programu i mojej kandydatury.
/dr hab. in¿. Jerzy Kaleta/
Wroc³aw, kwiecieñ 2002r.
Misj± Instytutu Materia³oznawstwa i Mechaniki Technicznej Politechniki Wroc³awskiej jest zdobycie w Europie ¦rodkowej pozycji lidera postêpu i osi±gniêcie jej przez rozwój uniwersyteckiego kszta³cenia, badañ naukowych i wdro¿eñ w obszarze Mechaniki i In¿ynierii Materia³ów, w ¶cis³ym zwi±zku z rozwojem dyscyplin podstawowych.
G³ówne elementy misji to:
- kszta³cenie, g³ównie elitarne, na zasadzie jedno¶ci nauczania i badañ, w dziedzinie Mechaniki oraz In¿ynierii Materia³ów, przygotowuj±ce kadry dla jednostek naukowo-badawczych oraz przemys³u high-tech w Europie,
- tworzenie programów, metodyk i materia³ów nauczania wykorzystywanych przez inne uczelnie oraz stosowanych do powszechnego, permanentnego kszta³cenia in¿ynierów z wykorzystaniem najnowszych technik przekazu,
- rozwój badañ naukowych z zakresu Mechaniki oraz In¿ynierii Materia³ów w symbiozie z postêpami dyscyplin podstawowych (biologia, chemia, fizyka, matematyka).
Badania stosowane powinny uwzglêdniaæ z kolei dynamiczny rozwój kluczowych dziedzin takich jak: medycyna, telekomunikacja, informatyka, transport, energetyka, biotechnologia, nanotechnologia, ochrona ¶rodowiska,
- wspó³praca z wiod±cymi uniwersytetami i placówkami badawczymi na rzecz budowy Europejskiej Przestrzeni Badañ, kompatybilno¶ci kszta³cenia, wymiany kadry i studentów, w celu budowy spo³eczeñstwa wiedzy,
- promocja aplikacji, kszta³towanie postaw proinnowacyjnych oraz przekonania, i¿ postêp naukowy stymuluje rozwój gospodarczy i jest przedmiotem efektywnej dzia³alno¶ci komercyjnej.
Poni¿ej przedstawi³em moje opinie na temat sytuacji w Instytucie i postulowanych g³ównych dzia³añ w nadchodz±cej kadencji. Sprawy te zosta³y arbitralnie pogrupowane w nastêpuj±cy sposób, a mianowicie:
- Dydaktyka; stan aktualny i potrzeby
- Rozwój kadr
- Nauka; stan obecny i postulowane kierunki dzia³añ
- Finanse
- Wspó³praca miêdzynarodowa szans± na przyspieszenie rozwoju Instytutu
- Organizacyjne i techniczne zabezpieczenie dzia³alno¶ci naukowej i dydaktycznej
Instytut kszta³ci studentów w zakresie szeroko pojmowanej Mechaniki, Wytrzyma³o¶ci Materia³ów i Materia³oznawstwa. Dominuje dydaktyka tzw. masowa, g³ównie dla studentów wydzia³ów: Mechanicznego, Mechaniczno-Energetycznego oraz Informatyki i Zarz±dzania. Du¿e obci±¿enie dydaktyczne zapewnia stabilno¶æ zatrudnienia.
Trwa³ym dorobkiem jest wiod±cy udzia³ Instytutu w prowadzonym od 12 lat ogólnowydzia³owym eksperymencie dydaktycznym z m³odzie¿± wybitnie uzdolnion± (ITS). Absolwenci stali siê poszukiwanymi kandydatami na studia doktoranckie na Wydziale (60 70% kandydatów w ka¿dym roku) oraz zagranic±. Nabór studentów na tê formê kszta³cenia z innych wydzia³ów i uczelni (matematyka, fizyka, chemia, budownictwo) poszerza zasiêg eksperymentu. Sta³o siê to podstaw± do opracowania miêdzyuczelnianej koncepcji kszta³cenia elitarnego, która zostanie wdro¿ona w roku bie¿±cym.
Konsekwentnie upowszechniano tezê o konieczno¶ci utrzymywania silnych zwi±zków miêdzy dydaktyk±, a nauk± w kszta³ceniu uniwersyteckim. Studentów (g³ównie ITS) w³±czono do realizacji grantów. S± oni równie¿ coraz czê¶ciej wspó³autorami prac naukowych. Program zajêæ laboratoryjnych wzbogacono o tematykê wywodz±c± siê z bie¿±cych prac naukowych.
Znacz±co zmodernizowano bazê materialn± (modernizacja laboratorium materia³oznawstwa oraz laboratorium komputerowego). Z mo¿liwo¶ci otwartego laboratorium komputerowego skorzysta³o w ci±gu 4 lat 36 tysiêcy(!) studentów; nie licz±c zajêæ zorganizowanych. Regularne kolejki ,,do komputera'' ¶wiadcz± o tym, i¿ nadal ,,popyt przewy¿sza poda¿''. W nadchodz±ce wakacje zakoñczony zostanie remont du¿ej sali dydaktycznej (zapewnione finansowanie, przetarg na wykonanie robót w toku).
Poszerzenie kadry o pracowników dyscyplin podstawowych (matematyka, fizyka, chemia) wzbogaci³o ofertê dydaktyczn± i wprowadzi³o zmiany metodyczne. Podjêto udane próby wykorzystania informatyki do nauczania Materia³oznawstwa, Mechaniki i Wytrzyma³o¶ci Materia³ów. Podjêto pilotowe kszta³cenie w jêzyku angielskim. Zrealizowano specjalistyczne wyk³ady i zajêcia laboratoryjne dla studentów i doktorantów uczelni zachodnich.
Doskonalenie procesu dydaktycznego wymaga podjêcia ró¿norodnych dzia³añ, z których za szczególnie istotne uwa¿am przyjête poni¿ej.
- Rozwoju kszta³cenia elitarnego w systemie ITS. Przysz³o¶æ kadrowa Wydzia³u, w tym i Instytutu, realizacja planów naukowych, rozwój wspó³pracy zagranicznej zale¿± w sposób bezpo¶redni od pracy z m³odzie¿± uzdolnion±.
Sekwencja ,,zdolny student ITS warto¶ciowy absolwent silnie motywowany doktorant doktor twórca technologii, pracownik naukowy lub przedstawiciel kierowniczych gremiów w gospodarce'' jest rozwi±zaniem wartym du¿ych nak³adów. System kszta³cenia elitarnego nale¿y wzmacniaæ przez szerszy nabór studentów innych wydzia³ów oraz wdro¿enie kszta³cenia miêdzyuczelnianego,
- Kluczowe znaczenie ma reaktywowanie kszta³cenia na kierunku In¿ynieria Materia³ów. Wydaje siê, ¿e mamy aktualnie atuty programowe i kadrowe, by uda³o siê zmieniæ nastawienie studentów i by rekrutowaæ najlepszych.
- Zmiana tempa ¿ycia coraz bardziej rynkowy stosunek do oferty dydaktycznej (,,rynkowo¶æ'' wyra¿a dylemat czy przyjd± studiowaæ do nas na Wydzia³, czy gdzie indziej?) zmusza nas do zmian programowych i metodycznych. Nie musi to oznaczaæ rezygnacji z wymagañ i obni¿ania poziomu. Mo¿e natomiast sprowadzaæ siê do pytania na czym te wymagania powinny dzisiaj polegaæ i co zawieraæ, czy na pewno wszystko co dotychczas? Nale¿y rozwa¿yæ w jakim stopniu program przedmiotu realizowaæ tradycyjnymi formami (wyk³ad, æwiczenia, laboratorium), a w jakim stopniu przez samodzielne opracowanie materia³u przez studenta. Samokszta³cenie wymaga z kolei przed³o¿enia studentowi mo¿liwo¶ci i narzêdzi (zestawy zadañ, bazy danych, dostêp do laboratorium). Wymienione problemy to kluczowe zadania dla ogó³u pracowników Wydzia³u i Instytutu, a szczególnie dla zespo³ów dydaktycznych.
- Komputeryzacja (informatyzacja) dydaktyki nadal jest tylko has³em i niewykorzystanym narzêdziem. Podobnie pozosta³e media, czêsto mo¿liwe do zakupienia. Podjête w Instytucie prace naukowe (w zakresie zdalnego nauczania: tzw. eksperyment zdalnie sterowany) nale¿y wspieraæ. Wskazane by³oby znalezienie kilku partnerów krajowych i zagranicznych do rozwoju tych metod. Tematyka ta daje równie¿ szansê na stworzenie konsorcjum i ubieganie siê o granty.
O powodzeniu ka¿dej instytucji decyduj± zatrudnieni w niej ludzie. Instytut dysponuje interdyscyplinarn± kadr± reprezentuj±c± Mechanikê i Materia³oznawstwo, przy czym kadra ta wykszta³cenie podstawowe udokumentowane doktoratem lub habilitacj± uzyska³a w dyscyplinach takich jak fizyka, matematyka, chemia, fizykochemia i informatyka. Pracownicy to kapita³, który nale¿y w pe³ni wykorzystaæ. Rozwój zawodowy poszczególnych pracowników umiejêtnie skojarzony z celami Instytutu to kluczowe zadanie w nadchodz±cej kadencji.
Jakie s± zatem szanse rozwoju w tym zakresie?
- Jeszcze do koñca bie¿±cej kadencji zakoñczone zostan± dwa przewody habilitacyjne. Mamy szansê na trwa³e odzyskanie praw do nadawania stopnia doktora. Uwzglêdniaj±c zakoñczone i bêd±ce w fazie koñcowej przewody, w tej kadencji nadane zostan± 5. osobom stopnie doktora nauk technicznych.
- Analiza aktywno¶ci naukowej, wieku i mo¿liwo¶ci w gronie samodzielnych pracowników nauki pozwala przyj±æ za bardzo realne uzyskanie przez piêæ osób tytu³u profesora. W pe³ni mo¿liwe jest te¿ ukoñczenie 3 rozpraw habilitacyjnych, z których 2 s± mocno zaawansowane.
- Liczne grono doktorantów i dotychczasowe postêpy stwarzaj± nadziejê na zakoñczenie 15 przewodów. Nale¿y zwróciæ uwagê, by obrony nastêpowa³y po regulaminowych 3, maksymalnie 4 latach. Istniej± kadrowe i techniczne mo¿liwo¶ci rekrutowania rocznie 10 doktorantów; nie ma problemu ze znalezieniem odpowiednich kandydatów. Rozwi±zania wymaga problem finansowania stypendiów. Instytut otrzymuje rocznie 2 - 3 stypendia. Koszty dodatkowych zdecydowano pokrywaæ ze ¶rodków Instytutu. Nie zaspokaja to potrzeb. Nale¿y zatem podj±æ skuteczne starania w ramach Uczelni, w fundacjach (np. FNP), wKBN, a ponadto uzyskaæ ¶rodki przez finansowanie z wykorzystaniem projektów badawczych i programów miêdzynarodowych. Tê ostatni± mo¿liwo¶æ omówiono w czê¶ci po¶wiêconej wspó³pracy miêdzynarodowej. Rozwa¿yæ nale¿y ponadto nabór na p³atne studia doktoranckie z grona pracowników przemys³u oraz kandydatów z zagranicy.
- Doskonal±c w³asne kadry nale¿y tak jak dotychczas zabiegaæ o zatrudnienie pracowników z zewn±trz o kwalifikacjach niemo¿liwych do uzyskania na Wydziale. Dotyczy to g³ównie dyscyplin podstawowych i w ¶cis³ym zwi±zku z dalszymi planami Instytutu w zakresie rozwoju Mechaniki i In¿ynierii Materia³ów.
- Podnoszenie kwalifikacji powinno tak¿e dotyczyæ pracowników technicznych i administracyjnych (w bie¿±cej kadencji wspierano finansowo studia 3 osób). Nale¿y równie¿ wspieraæ plany tej grupy pracowników maj±ce na celu uzyskanie stopnia doktora.
Instytut ma relatywnie m³od± kadrê samodzielna, liczn± grupê doktorantów, klarowny profil badawczy, wzglêdnie dobre warunki lokalowe i aparaturowe, a w rezultacie dobr± ,,pozycjê startow±'' w nowych, bardziej rynkowych realiach naukowych.
Dorobek naukowy i ugruntowana pozycja Instytutu dotyczy dwóch dyscyplin: Mechaniki oraz Materia³oznawstwa, które coraz bardziej ,,zmierza'' w kierunku In¿ynierii Materia³ów.
W przypadku Mechaniki aktywno¶æ naukowa dotyczy problemów dynamiki uk³adów materialnych i konstrukcji, metod badawczych mechaniki eksperymentalnej, analizy wymiarowej, matematycznego modelowania procesów uszkodzenia materia³ów konstrukcyjnych, biomechaniki. Nasza aktywno¶æ dotyczy równie¿ opisu procesu zmêczenia i pêkania materia³ów w metalach konwencjonalnych i spiekanych oraz kompozytach na bazie tworzyw sztucznych, jak równie¿ budowy modeli cia³ w z³o¿onym stanie naprê¿enia w warunkach obci±¿eñ zmiennych w czasie.
Aktywno¶æ naukowa w zakresie In¿ynierii Materia³ów obejmuje badanie struktury oraz w³asno¶ci mechanicznych i u¿ytkowych szerokiego spektrum materia³ów konstrukcyjnych. W szczególno¶ci dotyczy to badañ metalograficznych i korozyjnych oraz kinetyki i mechanizmów przemian fazowych w stopach ¿elaza, miedzi i aluminium oraz struktury i w³asno¶ci zmêczeniowych materia³ów spiekanych i wzmacnianych kompozytów polimerowych.
Od dwóch lat w nastêpstwie zatrudnienia dwóch specjalistów z zakresu fizykochemii oraz technologii tworzyw sztucznych otrzymywane i badane s± materia³y uzyskiwane technologiami zol-¿el oraz tworzywa sztuczne i kompozyty o specjalnych w³asno¶ciach.
Maj±c na uwadze ,,dzisiejszy stan posiadania'', ale równie¿ obserwowane i przewidywane tendencje na rynku naukowym pozwoli³em sobie sformu³owaæ propozycje dotycz±ce nauki na nadchodz±c± kadencjê.
- Wskazane jest przyjêcie programu dzia³ania Instytutu w zakresie nauki na 10 lat. Realizacja takiego programu by³aby swoistym wype³nieniem Misji Instytutu. Z programu wynikaæ powinny potrzeby kadrowe i materialne. Program bêdzie te¿ podstaw± do opracowania 3. letnich i rocznych planów dzia³añ Instytutu i jego zak³adów.
- Nale¿y dokonaæ przegl±du dotychczasowych kierunków aktywno¶ci pod k±tem szans ich dalszego rozwoju i mo¿liwo¶ci odniesienia sukcesu naukowego. Za aktualne naukowo nale¿a³oby uznaæ te, które s± publikowalne w renomowanych periodykach i maj± szansê finansowania w postaci grantów, w tym i miêdzynarodowych.
- Dalszy rozwój Mechaniki oraz In¿ynierii Materia³ów powinien, w wiêkszym stopniu jak dotychczas, nastêpowaæ w powi±zaniu z nowymi grupami materia³ów i nowymi technologiami. Nie rozstrzygaj±c, co powinno byæ priorytetem, ale zachêcaj±c do dyskusji na temat, proponujê rozwa¿yæ nastêpuj±ce sugestie:
- osi±gniêcia uzyskane w Instytucie w zakresie materia³ów spiekanych, wybranych tworzyw sztucznych i kompozytów czy materia³ów uzyskiwanych technologi± zol-¿el nale¿y rozwijaæ,
- prace (zainicjowane dyplomami, przygotowywanymi rozprawami doktorskimi i habilitacyjnymi) z zakresu wybranych materia³ów tzw. funkcjonalnych (ang.: Smart Materials) takich jak ciecze magnetoreologiczne, materia³y o gigantycznej magnetostrykcji czy materia³y z pamiêci± kszta³tu nale¿y kontynuowaæ,
- wskazane by³oby wy³onienie kilku jeszcze obszarów tematycznych z zakresu materia³ów zaawansowanych i zainicjowanie prac naukowych. ,,Kandydatami'' do tej grupy mog± byæ np.: wybrane biomateria³y, tworzywa ceramiczne, piany metaliczne czy materia³y na warstwy o specjalnych w³asno¶ciach.
- Wybór tematyki badawczej musi w wiêkszym stopniu jak dotychczas uwzglêdniaæ poza oczywistym kryterium aktualno¶ci naukowej priorytety badawcze Unii Europejskiej, KBN oraz innych instytucji i organizacji zajmuj±cych siê prognozowaniem w nauce i gospodarce. Kolejnym kryterium powinna byæ szansa utworzenia konsorcjum naukowego z udzia³em renomowanych jednostek badawczych w Polsce i w Europie.
- Dzia³alno¶æ naukowa uwzglêdniaj±c jasne stanowisko Rady Naukowej prowadzona byæ powinna w ramach trzech zak³adów, a mianowicie:
- Mechaniki,
- Mechaniki O¶rodków Ci±g³ych,
- Materia³oznawstwa.
Dwa pierwsze powstan± w miejsce istniej±cego obecnie zak³adu Dynamiki.
W nieodleg³ej przysz³o¶ci mo¿liwe bêdzie te¿ powstanie kolejnej jednostki o roboczej nazwie Zak³ad Fizykochemii Materia³ów Zaawansowanych.
¦rodki finansowe musz± zabezpieczyæ potrzeby w zakresie uposa¿eñ, stypendiów doktoranckich, inwestycji aparaturowych oraz bie¿±cej dzia³alno¶ci naukowej. Szczególnie wa¿ne jest zwiêkszenie dochodów pracowników i doktorantów z tytu³u honorariów (prac zleconych).
Nie nale¿y ze wzglêdu na realia gospodarcze zak³adaæ wzrostu finansowania z bud¿etu pañstwa. Pewne jest natomiast, i¿ finansowanie z tego ¼ród³a bêdzie silniej jak dotychczas uzale¿nione od pozycji Instytutu w rankingu naukowym.
W nadchodz±cym okresie za istotne uwa¿am nastêpuj±ce dzia³ania, zarówno systematyczne jak i akcyjne:
- Trzeba skuteczniej wystêpowaæ o coraz trudniejsze do uzyskania ¶rodki bud¿etowe (tzw. statutowe oraz na badania w³asne). Wymaga to permanentnych starañ o wysok± pozycjê jednostki (publikacje w pismach filadelfijskich, ksi±¿ki, doktoraty, habilitacje, profesury). Jednocze¶nie nale¿y wykorzystaæ wszelkie formy akcyjne takie jak rektorskie fundusze wspierania prac doktorskich i habilitacyjnych oraz uczelniane granty badawcze (Centrum Nanotechnologii, Centrum Biotechnologii).
- Nale¿y regularnie opracowywaæ i przedk³adaæ wnioski o granty KBN (badawcze, celowe, doktoranckie i habilitacyjne). Dotychczasowa aktywno¶æ zespo³ów badawczych w tym zakresie jest nierównomierna. Instytut mo¿e w ka¿dej edycji konkursów KBN, czyli co pó³ roku, wystêpowaæ z 2 3 grantami badawczymi i niezbêdn± liczb± grantów doktoranckich i habilitacyjnych. Udane dotychczas starania o finansowanie zakupów aparatury powinny byæ zachêt± do kolejnych aplikacji w KBN i FNP.
- Coraz wiêksz± rolê w finansowaniu dzia³alno¶ci Instytutu powinny odgrywaæ ¶rodki z programów miêdzynarodowych, g³ównie z Unii Europejskiej (6.PR, Phare, ISPA itd.). Zagadnienia te omówiono dok³adniej w czê¶ci po¶wiêconej wspó³pracy z zagranic±.
- Kontynuowaæ nale¿y prace na rzecz uzyskania akredytacji dla laboratoriów instytutowych, co zwiêkszy ofertê badawcz± i us³ugow± I-19. Co istotne uprawnienia akredytacyjne bêd± wa¿ne w Unii Europejskiej. Istniej± realne szanse na zakoñczenie tego procesu w 2003 roku.
- Nale¿y zabiegaæ o wszelkie formy zleceñ, zarówno du¿ych jak i drobnych od podmiotów gospodarczych, jednostek badawczych, wymiaru sprawiedliwo¶ci itp. Jest to znacz±ce ¼ród³o dochodów Instytutu. Do¶wiadczenia ostatniej kadencji wskazuj± te¿ na wzrastaj±ce mo¿liwo¶ci uzyskania zleceñ od naukowych jednostek zagranicznych.
- Niezbêdne jest stworzenie nowych warunków do komercjalizacji wyników badawczych przez utworzenie firmy typu spin-off. Instytut dysponuje ofert± naukow± (oryginalne produkty i us³ugi), które mog± zapewniæ sukces rynkowy.
- Warunkiem efektywno¶ci w pozyskiwaniu zleceniodawców jest skuteczny marketing. Nale¿y zmodyfikowaæ strony internetowe WWW oraz informatory tradycyjne. Wskazane jest uczestniczenie Instytutu w targach naukowych, imprezach ¦wiêta Nauki i prezentacjach przy okazji znacz±cych konferencji.
Instytut posiada wieloletnie, w wielu przypadkach równie¿ owocne, kontakty z o¶rodkami naukowymi w Europie (Karlsruhe, Siegen, Essen, Berlin, Drezno, Lwów) w Izraelu, USA, Kanadzie a nawet w Chinach. Kolejne kontakty s± aktualnie nawi±zywane.
Jeste¶my a mo¿emy byæ w wiêkszym stopniu po¿±danym partnerem dla zagranicznych o¶rodków o silnej pozycji naukowej. Posiadamy ku temu kilka atutów, a mianowicie: interdyscyplinarn± kadrê naukow±, wzglêdnie dobre wyposa¿enie, interesuj±ce propozycje programowe oraz uzdolnionych absolwentów, którzy s± poszukiwanymi kandydatami na studia doktoranckie.
Poszerzaj±ca siê mo¿liwo¶æ wspó³pracy naukowej i dydaktycznej zwi±zana jest z akcesem Polski do UE i musi byæ w pe³ni wykorzystana. Instytut nale¿y na trwale w³±czyæ do tzw. Europejskiej Przestrzeni Badawczej oraz Europejskiej Przestrzeni Kszta³cenia.
Wspó³praca miêdzynarodowa powinna zapewniæ nam w najbli¿szej kadencji dostêp do nowoczesnej bazy, warto¶ciowych zespo³ów naukowych, miêdzynarodowych programów badawczych. Jednocze¶nie powinna staæ siê znacz±cym ¼ród³em finansowania naszych zamierzeñ naukowych i dydaktycznych.
Za kluczowe w tym zakresie uwa¿am:
- opracowanie 2 - 3 propozycji projektów naukowych do realizacji w ramach 6. Programu Ramowego. Nale¿y ponadto przedk³adaæ wnioski w wiod±cych subprogramach takich jak Craft, Centra Doskona³o¶ci, fundusz stypendialny Marii Curie, fundusze wspieraj±ce konferencje naukowe itp.,
- przedk³adanie wniosków w ramach innych projektów europejskich takich jak CEEPUS, Erasmus-Socrates, Leonardo da Vinci,
- udzia³ w ogólnopolskich i regionalnych programach o du¿ym znaczeniu spo³ecznym i gospodarczym, a finansowanych ze ¶rodków PHARE, SAPARD orazISPA.
- zwiêkszenie aktywno¶ci dotychczasowych i nowych kontaktów bilateralnych. Plany wspó³pracy powinny zawieraæ konkretne propozycje w zakresie sta¿y naukowych, wymiany dyplomantów i doktorantów oraz budowy konsorcjów ubiegaj±cych siê o finansowanie du¿ych miêdzynarodowych projektów badawczych,
- stworzenie mo¿liwo¶ci programowych, technicznych i socjalnych umo¿liwiaj±cych przyjmowanie obcokrajowców na sta¿e d³ugoterminowe,
- utworzenie stanowiska do realizacji zadañ administracyjnych i finansowych zwi±zanych z przygotowaniem i realizacj± programów miêdzynarodowych.
Instytut zapewnia obs³ugê organizacyjn± dzia³alno¶ci naukowej i dydaktycznej ogó³owi pracowników naukowych, zespo³om badawczym i zak³adom. Funkcje takie realizuje sekretariat, biblioteka i grono kilkunastu pracowników technicznych zwi±zanych na co dzieñ g³ównie z poszczególnymi zak³adami. Zakres tzw. ci±g³ych prac z tego zakresu obejmuje: finanse, zamówienia i zakupy, przep³yw korespondencji, organizacyjne zabezpieczenie dydaktyki, us³ugi biblioteczne, obs³ugê zleceñ i grantów, gospodarkê aparatur± (ewidencja, konserwacja, amortyzacja), zabezpieczenie funkcjonowania sprzêtu komputerowego i sieci oraz wyspecjalizowane, wysoce profesjonalne prace techniczne (np. budowa unikalnych uk³adów pomiarowych, obs³uga sprzêtu badawczego i dydaktycznego), itp. Do zadañ akcyjnych czêsto o du¿ej skali, nale¿± z kolei takie prace jak: sprawozdawczo¶æ, organizacyjne i finansowe zabezpieczenie konferencji, prace inwestycyjne czy planowanie obci±¿eñ dydaktycznych.
W ostatnich latach nastêpuj± istotne zmiany wp³ywaj±ce na zakres us³ug na Uczelni. Skoñczy³a siê bezpowrotnie ,,era samowystarczalno¶ci'' Szko³y. Instytut nie musi byæ dawn± ,,Zosi±-samosi±''. Wygaszony zosta³ popyt na czê¶æ prac, inne, bardziej profesjonalne, zlecane s± na zewn±trz. Rachunek ekonomiczny decyduje czy lepiej utrzymywaæ etat, czy zamówiæ us³ugê na zewn±trz. Inn± przyczyn± jest postêpuj±ca komputeryzacja, o czym w dalszej czê¶ci. Kolejnym argumentem jest spadek liczebno¶ci kadry naukowej.
Czy sytuacja ta zagra¿a zatrudnieniu pracowników obs³ugi?. Zdecydowanie nie musi! Równocze¶nie bowiem ro¶nie gwa³townie popyt na inne us³ugi. Akredytowane laboratorium bêdzie potrzebowaæ specjalistów od spraw jako¶ci. Brak jest osób do organizacji przetargów, przygotowania i obs³ugi miêdzynarodowych projektów badawczych, nowych us³ug z wykorzystaniem Internetu. Kwalifikowanej kadry bêdzie wymagaæ skomplikowana aparatura badawcza; pracowników potrzebowaæ bêdzie równie¿ nowa planowana jednostka gospodarcza na obrze¿ach Instytutu (tzw. spin-off).
Dlatego te¿ za szczególnie istotne w tym zakresie nale¿y uznaæ:
- Zdefiniowanie i zapewnienie wspó³czesnych standardów w zakresie funkcjonowania sekretariatu, biblioteki i o¶rodka informacji naukowo-technicznej oraz wszelkich innych us³ug, których utrzymanie w instytucie bêdzie niezbêdne dla sprawnej realizacji zadañ naukowych, dydaktycznych oraz z zakresu kszta³cenia kadr i aplikacji nauki w gospodarce.
- Podjêcie dzia³añ chroni±cych miejsca pracy przez modyfikacjê zakresu obowi±zków, szkolenie pracowników i generowanie nowych stanowisk zwi±zanych z kolejnymi zadaniami Instytutu.
- Transfer do¶wiadczeñ z innych czo³owych o¶rodków krajowych i zagranicznych w zakresie zarz±dzania i finansowania jednostek naukowych.
Widoczne s± w Instytucie postêpy w zakresie informatyzacji. Dzi¶ ka¿dy pos³uguje siê poczt± elektroniczna, Internetem, edytorem tekstu czy arkuszem kalkulacyjnym. Czê¶æ pracowników prowadzi prace badawcze i dydaktyczne wymagaj±ce korzystania z bardzo zaawansowanych narzêdzi informatycznych. Instytut (a dok³adniej zespó³ Prof. Krzysztofa Maruszewskiego) redaguje wspólnie z gronem chemików i fizyków (PWr + INTiBS PAN) miêdzynarodowe pismo Materials Science, które ma równie¿ mutacjê komputerow± w sieci WWW.
Z drugiej strony widoczne s± nadal ró¿nice w stopniu wykorzystania komputerów u nas i w wiod±cych jednostkach naukowych, krajowych i zagranicznych.
Dysponuj±c kadrami o wysokich kompetencjach z zakresu informatyki, zdoln± m³odzie¿± i niema³ymi ¶rodkami materialnymi, nale¿y w nadchodz±cej kadencji poczyniæ w tym obszarze znacz±ce postêpy. Za szczególnie istotne nale¿y uznaæ nastêpuj±ce zadania:
- W³±czenie Instytutu do pilotowej fazy opracowywanego na Uczelni systemu zarz±dzania wspomaganego komputerowo. Bardzo obiecuj±ce s± mo¿liwo¶ci przewidziane w projekcie, a dotycz±ce zarz±dzania finansami, kadrami, pomieszczeniami, mediami czy dydaktyk±.
- Zapewnienie Instytutowi dostêpu do szybkich ³±czy internetowych zwiêkszaj±cych przepustowo¶æ ze 100 Mega bitów do 1 Giga bita.
- Utworzenie wzorcowego lokalnego o¶rodka informacji naukowo-technicznej, który ma u³atwiæ dostêp do komputerowych baz danych, zapewniæ ,,przesiewowe'' badanie literatury, dostêp do elektronicznych ksi±¿ek, czasopism i artyku³ów i innych informacji u³atwiaj±cych prowadzenie badañ i dydaktyki.
- Dokoñczenie budowy sprawnego Intranetu zapewniaj±cego skuteczn± komunikacjê wewn±trz Instytutu, z pominiêciem lub znacz±cym ograniczeniem korespondencji tradycyjnej.
- Wdro¿enie lokalnych tzn. instytutowych standardów w zakresie takich hase³ jak e-biuro czy e-baza danych pomiarowych.
Inne sugestie dotycz±ce informatyzacji w dydaktyce czy promocji Instytutu omówiono wcze¶niej.
Inwestycje lokalowe (pomijaj±c bêd±ce w toku, np. sala 316) powinny poprawiæ standard pomieszczeñ pracowniczych, warunki prowadzenia dydaktyki i badañ. Szczególnie zasadne by³oby:
- Dokoñczenie prac zwi±zanych z wymian± sieci elektrycznych, komputerowych, alarmowych w pozosta³ych pomieszczeniach pracowniczych, dydaktycznych, laboratoryjnych oraz remontem ci±gów komunikacyjnych i sanitariatów.
- Poprawienie standardu pomieszczeñ Laboratorium Dynamiki, które nie by³y remontowane od 30. lat.
- Przeprowadzenie remontu dachu, wymiana windy osobowej i stowarzyszony z tymi dzia³aniami remont pomieszczeñ strychowych na potrzeby planowanego Laboratorium Nanotechnologii.
- Zawi±zanie konsorcjum instytutów bêd±cych ,,lokatorami'' budynku B-1 na rzecz przeprowadzenia dalszych prac w celu odtworzenia stanu architektonicznego i jednoczesnej modernizacji obiektu przed setn± rocznic± jego oddania do u¿ytku, co bêdzie mia³o miejsce w roku 2010.
Dalsze inwestycje aparaturowe s± z kolei niezbêdne do utrzymania poziomu naukowego jednostki, w której dominuj± badania eksperymentalne. Za kluczowe uznaæ w tym zakresie nale¿y:
- Wykorzystanie przyznanych ¶rodków (Phare, FNP, KBN) na zakup aparatury do badañ wytrzyma³o¶ciowych, strukturalnych, uniwersalnej elektronicznej aparatury pomiarowej i oprogramowania.
- Podejmowanie rozwa¿nych decyzji o zakupie, restytucji czy modernizacji aparatury. Koszty zakupu i utrzymania sprzêtu bowiem rosn±. Szczególnie wskazany jest przegl±d aparatury pod k±tem jej dotychczasowego wykorzystania w badaniach naukowych, wdro¿eniowych, pracach na stopieñ. Nale¿y te¿ rozwa¿yæ mo¿liwo¶æ tworzenie konsorcjum z jednostkami PWr i innymi jednostkami badawczymi, na rzecz lepszego wykorzystania aparatury badawczej.
/dr hab. in¿. Jerzy Kaleta/
Wroc³aw, kwiecieñ 2002 r. |